علت اختلاف زن و شوهر چیست؟

علت اختلاف زن و شوهر چیست؟

با همسرم مدام مشکل دارم و با هم بر سر موضوعات مختلف جر و بحث میکنیم و دعوا داریم. یک روز موضوعات خودمونه، یک روز خانواه، یک روز موضوعات جامعه و خلاصه اینکه هر روز سر یک موضوعی با هم بجث داریم. یک روز خوش نداریم. من خیلی اوقات وقتی که خودم هستم و خودم، خیی غصه میخورم. میگم چرا اینجوری شد، مگه نه اینکه ما با علاقه زندگی مون را شروع کردیم، پس چرا به اینجا رسیدیم. دلم برای همسرم هم میسوزه قطعا اونم در عذاب هست اما وقتی با هم دعوا میکنیم نه  بعضی اوقات فکر میکنم که با این روش بریم جلو شاید کار به جاهای باریک برسه. چکار کنم که اینطور نشه ؟

زوج درمانی

اختلاف زن و شوهر یعنی چه ؟

بسیاری از زوج ها بعد از مدتی که از زندگی مشترکشان میگذرد، به مشکلاتی برمیخورند و این مشکلات روزبه روز بیشتر میشود . برای مثال ممکن است که این مشکلات بر اثر خانواده ها باشد . یعنی این دو نفر که با هم زندگی کرده اند هر کدام در یک خانواده ی مستقل زندگی کرده اند و تربیت خاص خود را دارند و وقتی که زیر یک سقف مشترک قرار میگرند هنوز هم فرهنگ و قواعد و رسوم خود را دارند و نیاز به زمان است که بتوانند خودشان را باشرایط جدید هماهنگ کنند. اما از انجاییکه انسان عجول است فکر میکند که یک مدت کوتاهی بعد از زندگی مشترک همه باید او را با همین خصوصیات قبول کنند و تغییر برایشان دشوار است و این انتظار دو جانبه است و همین باعث ایجاد مشکل خواهد شد .

یک مسئله ی دیگری که هست این است که خانواده ها بعد از اینکه فرزندشان ازدواج کرد فکر میکنندکه فرزند خود را ازد ست داده اند شاید فکر کنند که همسر فرزندش مانع این رفت آمد شده باشد و این موضوع و دلتنگی های وقت وبی وقت هر یک از زوجین میتواند مشکلاتی را ایجاد کند.

بعد از مدتی که توانستند به قوانین و قواعد مشترک برسند تازه یک موجود جدیدی در خانواده متولد میشود و وجود فرزند ممکن است با خود مشکلاتی را به همراه بیاورد . برای مثال اینکه هر دو با آمدن فرزند شرایط عادی زندگی خود را ندارند و شاید استراحت و ارامش قبل خود را از دست داده اند و خود این موضوع حساسیت و مدیریت خلق و رفتار را تحت تاثیر قرار میدهد و اگر فرزند اول باشد که بعلت نبودن تجربه به زحمت بیشتری خواهند افتاد، از طرفی زوجین بر سر مراقبت از فرزند از همدیگر انتظاراتی دارند و این هم خودش میتواند باعث مشکل شود. از طرفی دیگر یک معضل بزرگ بر سر تربیت فرزند است که این خود یک مشکل به مشکلات دیگر برای زوجها ایجاد میکند. یا مشکلات دیگری که مثل مسئله کار کردن، موضوعات مالی اینکه تو چطوری خرج میکنی ومن چطور، اینکه درامدها چطور باید در خانه خرج شود اینکه در کارهای خانه سطح مشارکت چظور باشد اینکه چطور اوقات فراقتشان را بگذرانند. یا موضوعات دیگر مانند مسائل روز جامعه میتواند چالش برانگیز و مشکل آفرین باشد .

مشکلاتی که از ان گفتیم دام مشترکی است که خیلی از زوج ها در ان دام افتادند. اینکه نمیتوانند تفاوت ها را به درستی درک کنند به مشکلات دامن میزند. شاید به اینصورت بیان کنیم  که زن و مرد با هم برابرند. برابر به معنای یکسان بودن نیست. چرا که خداوند زن و مرد را افرید که متفاوت باشند و اگر زوجین تمایل دارند که ازدواج خوبی را داشته باشند بهتر است با قوانین خدا و طبیعت جلو بروند .

اختلاف زن و شوهر

نیاز داری فوری با مشاور روانشناس در خصوص مشکلت صحبت کنی ؟

پس روی لینک روبرو کلیک کن

اختلاف زن و شوهر برسر خانواده

اختلاف زن و شوهر بر سرخانواده در خیلی از کشورها و فرهنگها میتواند مشکلاتی را ایجاد کند و این موضوع فقط مختص به ایران نیست. بهترین حالت این است که زوجهای جوان قبل از زندگی مشترک به این موضوع فکر کنند و باهم در این خصوص صحبت کنند تا به نوعی پیشگیری کرده باشند. گاهی اوقات تفاوت های بین خانواده ها باعث میشود که ارتباطات و تعاملات خانواده ها به درستی جلو نرود و گاهی اوقت دامنه این مشکل به خانواده ها کشیده میشود و خانواده ها با هم مشکل پیدا میکنند  و ممکن است حتی در رفت و امد بین خانواده ها نیز تاثیر گذار باشد. اما سوال این است که این اختلاف تا چقدر میتواند طبیعی باشد و زوج ها و خانواده هایشان را دچار مشکل نکند ؟

یکی از موضوعاتی که به این مسئله دامن میزند مسئله تفاوت فرهنگی است. در هر فرهنگ و هر سنتی دیدگاه ها و نگاههای خاصی در مورد نحوه برخورد با عروس و داماد وجود دارد که این موضوع میتواند برای هر یک از طرفین مشکلاتی را ایجاد کند. فرضا ممکن است که عروس خانم بگوید که چرا خانواده ی تو با من به اینصورت رفتار کردند ؟ یا مثلا چرا برای پاگشای من فلان کار را نکردند ؟ ما در خانواده و فامیل خودمان همیشه برای نو عروسها فلان میکنیم و بهمان میکنیم و این در همان ابتدای زندگی باعث اختلاف میشود. یا مثلا در خانواده داماد به این علت که خانواده در تامین هزینه های ازدواج به پسرشان کمک میکنند، خود را محق میدانند که در اموری بخاطر اینکه هزینه های آن را پرداخت میکنند، دخالت نمایند و این موضوع میتواند در همان ابتدای کار برای عروس خانم دلخوری و ناراحتی ایجاد کند . 

این موضوع بصورت دیگر برای اقای داماد هم پیش میاید که فرضا چرا پدرتو، مادرت، خواهر یا برادرت فلان صورت رفتار کردند و این برای من به منزله ی توهین تلقی میشود. در حالیکه هیچکدام از دو طرف همچین قصدی نداشتندکه بخواهند به طرف مقابل بخصوص در همان اوائل آشنایی یا ازدواج بی احترامی کنند، اما بعلت تفاوتی که در فرهنگ و سنت و تربیت دو خانواده وجود دارد، باعث ایجاد سوء تفاهمات خواهد شد و این مشکلات میتوانند هیمشه سایه سخت وسنگین خودش را بر زندگی زوج باقی بگذارد .

در زیر میخواهم دلایلی که میتواند به این مشکلات دامن بزند را برای شما بازگو نمایم .

اختلاف زن و شوهر

دلخوری های قبلی

یکی از دلایلی که میتواند باعث بروز مشکل در خانواده شود مشکلات و دلخوری های قبلی است که در بین دو طرف وجودداشته است. اگر ازدواج فامیلی باشد که ممکن است دختر و پسر خواستار و خاطرخواه هم باشند و خانواده ها تن به ازدواج این دو بدهند اما از طرفی خانواده ها مشکلاتی با هم داشته اند و این مشکلات تا به اصطلاح عامیانه ” تقی به توقی میخوره ” اون دلخوری های خانواده ها بالا میاید و زندگی این دو را تحت الشعاع خود قرار میدهد. یا ممکن است که اصلا بحث فامیلی نباشد فرضا این دو از زمانی که با هم آشنا شدند تازمانی که ازدواج کنند مشکلاتی با خانواده هم داشتند که این مشکل بعدها در زندگی مشترک خود را نشان میدهد .

مسئله این است که گلایه و مشکلاتی که در گذشته بودجود آمده و همان موقع که حل نشده که بماند و هنوز هم حل نشده باقی مانده است در زندگی مشترک با یک موضوع ساده یا یک حرف معمولی این مشکلات بالا میاید و خودش را بصورت یک جر وبحث و ناراحتی نشان میدهد .

احترام نگذاشتن به خانواده ها

یکی از ویژگی های یک خانواده موفق، اخترام گذاشتن به خانواده ی همسر همانند خانواده ی خودش است و معتقدند که همانطور که خانواده ی خود فرد قابل احترام هستند خانواده ی همسر هم مانند انها قابل احترام هستند و این موضوع باعث میشود که خانواده در صلح و صفا در کنار هم زندگی کنند .

اما اگر این اجترام وجود نداشته باشد و فرضا هر دو نفر زوجین به خانواده های طرف مقابل خود احترام نگذارند یا یکی از زوجین به خانواده ی همسر خود احترام شایسته نگذارد و رفتار و کارهایی انجام دهند که نشان از بی احترامی باشد این موضوع میتواند بی احترامی تلقی شود و این موضوع شروع بی احترامی خواهد بود. و قاعدتا اگر در شروع اصلاح نشود دامنه ی آن گسترده تر خواهد شد و ممکن است از یک زوج به طرف دیگر نیز انتقال پیدا کند .

اختلاف زن و شوهر

دخالت های خانواده ها در زندگی زوجین

یکی دیگر از مواردی که موجب اختلاف در خانواده میشود دخالت خانواده ها در زندگی زوجین است و در این حالت یا ممکن است که فرد مورد نظر نسبت به دخالتهای فرضا مادرش عکس العل نشان دهد یا تلاش کند که این اختلاف را با طرفداری کردن از بین ببرد. شاید بتوان کلمه ی لشکر کشی را به این موضوع داد. در نتیجه لشکر کشی از هر دو طرف که باشد باعث ایجاد مشکلاتی برای زوجین خواهد شد. وقتی که دامنه ی این مشکلات بیشتر باشد داستان به اینصورت خواهد شد که انگار یک جنگی درخانواده اتفاق افتاده که هر یک از دو طرف به نبال پیروز شدن هستند و برای پیروز شدن تلاش میکنند و فرد شکست خورده بسیار ناراحت خواهد شد و در صدد جبران برخواهد آمد. اما واقعا مسئله این استکه این دو خانواده در جنگ با هم نیستند در نتیجه بهتر است طوری با هم رفتار کنند که در صلح و صفا با هم زندگی کنند .

نزدیکی زیاد محل زندگی خانواده ها

یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث ایجاد مشکل در خانواده ها باشد نزدیک بودن محل زندگی خانوادها به یکدیگر باشد. شاید شنیده باشید که دوری و دوستی یعنی وقتی افراد خیلی نزدیک هم باشند شاید به علت این نزدیک بودن به خودشان اجازه میدهند که به حریم خصوصی هم وارد شوند و این موضوع برای طرفین این شبه را ایجاد میکند که طرف مقابل قصد دخالت در امور خصوصی ما را دارد و این باعث ایجاد مشکل میشود یا ممکن است که افراد دوست نداشته باشند که فردی از اتفاقاتی که در زندگی شان اتفاق میافتد با خبر شوند و وقتی که  خانواده ها بهم خیلی نزدیک باشند ناخواسته باعث میشود که بقیه فامیل از این اسرار با خبر شوند و این خود میتواند باعث ایجاد مشکل در خانواده گردد که فرضا این خبر توسط فلان کس نزدیک ما زندگی میکند این خبر راپخش کرده و خیلی موارد دیگر که به دنبال ان خوهد آمد .

اختلاف زن و شوهر

شکسته شدن حریم ها با ورود دیگران در زندگی خصوصی زن و شوهر

زمانیکه زوجین اختلاف پیدا میکنند ممکن است که این مشاجرات به خارج از خانواده درز پیاد کندو اینجا ست که حریم های خصویص که بصورت مرئی یا نامرئی وجود دارند شکسته شود یا این شکسته شدن حریم میتواند به این دلیل باشد که بخصوص زوجین جوان که در ابتدای زندگی هستند بعلت کم تچربگی حریمی برای خود مشخص نکردند ( چه برای خودشان و چه برای خانواده طرف مقابلشان ) و بخاطر همین ممکن است بدون اینکه بخواهند وارد حریم خصوصی شوند و این باعث مشکل شود.

اختلاف زن و شوهر از نظر حجاب

یکی از مسائلی که به احتمال زیاد باعث اختلاف بین زن و شوهر خواهد شد موضوع حجاب است. قبل از اینکه کمی بیشتر در این مورد توضیح دهم میخواهم مفهوم حجاب را به اینصورت بیان کنم که منظور از حجاب یعنی پوشش. یعنی زن یا مرد طوری پوشش داشته باشد وطوری بخود برسد که باعث ایجاد مشکل در خانواده نشود .

مثلا ممکن است اقایی این سوال را داشته باشد که به چه صورت میتواند همسرش را مجاب کند که لباس مناسبتری بپوشد؟ یا چکارکنیم که همسرمان لباسی که مطابق میل ما هست را بپوشد؟ یا خانمی که شکایت میکند که همسرش از نوع پوشش و آراستگی ش ایراد میگیرد و خانم نمیداند که چطور با این موضوع برخورد کند و مانع دخالت همسرش بشود .

این موضوع را میتوان در دو حوزه مطرح کرد : اختلاف عقیده در مورد حجاب و شیوه ی تذکر به همسر در مورد حجاب

اختلاف زن و شوهر

اختلاف عقیده در مورد حجاب

قاعدتا یکی از مواردی که دختر و پسر در اوائل آشنایی باهم صحبت میکنند موضوع پوشش است. یعنی دختر وپسر در زمان آشنایی باید به این موضوع توجه کنندکه ایا پوشش همسرم را برای زندگی مشترک میپذیرم؟ ایا با این موضوع مشکلی ندارم؟ چون وقتی که دو نفر همدیگر را به همان صورتی که هستند میبینند و ادامه میدهند فرض براین استکه همه چیز را در مورد هم پذیرفته اند واین موضوع خیلی مهم است که دختر و پسر این ذهنیت را نداشته باشندکه بعدا در زندگی طرف مقابل را مطابق با خواسته ی خود خواهند کرد و اگر چنین برداشتی داشته باشند مطمئن باشند که از همان ابتدا آماده اختلاف در زندگی خود باشند .

شیوه ی تذکر به همسر در مورد حجاب

مانند هر مورد دیگری وقتی که میخواهیم موضوعی را به طرف مقابل خود تذکر دهیم این تذکر دادن برای طرف دیگر خوشایند نیست و باعث نارضایتی خواهد شد . بنابرین شاید یکی از کارهای مهم این است که یاد بگیرند که چطور باید تذکر داد که هم سازنده باشد و هم به طرف مقابل برنخورد. پس لازم است با گفتگوی سازنده به طرف مقابل فکر و احساستان را در مورد پوشش طرف مقابل اظهار کنید و این شیوه ی گفتگو باعث میشود که او به صحبتهای شما فکر کند و اگر که طرف مقابل با این نظر موافق نبود میتواند نظر خود را بصورت سازنده بیان کند .

و مورد دیگر اینکه ممکن است که با گفتگو به تفاهمی که مد نظر هر دو است نرسیدید. خب در اینجا باید دید که این موضوع چقدر برای شما اهمیت دارد و تا چه اندازه از تغییر برای هر دو طرف امکان پذیر است .

در اینجا توصیه میکنم که دوستان فن مذاکره صحیح و شیوه ی حل تعارض بعنوان یکی از مهارتهای زندگی را بیاموزند .

اختلاف زن و شوهر

اختلاف زن و شوهر بعد از بچه دار شدن

دو نفر که با هم ازدواج میکنند بعد از مدتی تصمیم میگیرند که بچه دار شوند. خب این موضوع برایشان خیلی خوشایند است. اما خالی از چالش نخواهد بود. یعنی خیلی از ما ها شاهد این هستیم که وقتی که یک خانواده بچه دار شدند ( حتی از زمان بارداری ) با مشکلات جدیدی مواجه شدند که قبل از آن چنین چیزی نبوده .

یکی از بیشترین مشکلات قبل از بدنیا آمدن بچه شرایط زن هنگام بارداری و بعضا ممکن است بعلت ویارهایی که زن باردار دارد حتی از نزدیک شدن به همسرش احساس بدی پیدا کند و یا خودش چون از نظر جسمی شرایط خاصی را تجربه میکند حتی حوصله ی خود را که ندارد حوصله ی همسر خود را نیز ندارد و هم اینکه در دوران بارداری بعلت شرایط خاص خانم امکان برقراری رابطه ی جنسی مانند قبل وجود ندارد و این نیز میتواند باعث اختلاف شود .

در مورد بعد از بچه دار شدن هم شایع ترین مشکلات بعلت افزایش حجم کاری و مسئولیت پدر و مادر بعد از بچه دار شدن است. قاعدتا بعد از بچه دار شدن بعلت ورود یک عضو جدید که نیاز به مراقبت زیاد هم دارد و همینطور به علت تجربه کم میزان استرس بالاتر از حد معمول است از یکطرف و از طرف دیگر بعلت عدم تقسیم مسئولیت ها و همینطور بعلت بیخوابی های شبانه مشکلات جدیدی را با خود بهمراه میاورد که این هم میتواند باعث دعواهای زن وشوهری بشود. و همچین افسردگی پس از زایمان که خانمها به آن دچار می شوند و مردها به دلیل نداشتن آگاهی برای برخورد با این حالت زن (عدم درک و برخورد با زن )  یکی دیگر از دلالیلی است که باعث اختلاف بین زن و شوهر می شود.

با راهکارهایی میتوان این مشکل را برطرف یا تعدیل کرد: 

مثلا اینکه زن وشوهر به رابطه ی عاشقانه ی خود مانند قبل از بچه دار شدن ادامه بدهند و یا اینکه مرد متوجه این باشد که مراقبت از فرزند چقدر دشوار است و از همسر خود قدردانی و تشکر کند و حتی میتواند این قدردانی را با هدیه ای هر چند کوچک به همسر خود بصورت عینی نشان دهد و اینکه در مراقبت از فرزند هنگامی که مرد در منزل است به همسر خود کمک کند و مثلا وقتی که به منزل آمدند به همسر خود بگوید که تو برو کمی استراحت کن و من به چه رسیدگی میکنم. به اینصورت زن احساس تنهایی نمیکند .

بهترین راه برای حل اختلافات زناشویی و پایان جر و بحث زن و شوهرها

اختلافات زناشویی همواره در همه ی زندگی ها وجود دارد. نکته ی که تفاوت ایجاد میکند نحوه ی برخورد با این اختلافات است. در بعضی از مواقع زوجین دلیل ناراحتی و خشم خود را بیان نمیکنند و چیزی که از خودشان نشان میدهند احساساتشان است. اما واقعیت این است که اگر ناراحتی و خشم خود را به زبان نیاورید همسرتان متوجه دلیل این احساسات بروز داده شده مثل فریاد زدن و اخم کردن و … نمیشود .
پس شاید بتوان گفت بهترین راه برای حل اختلافات زناشویی و پایان دادن به جرو بحث زن و شوهرها گفتگوی سازنده است. واقعیت این است که خیلی از زن و شوهرها بلد نیستند که گفتگوی سازنده داشته باشند. اگر از انها بپرسید که ایا در مورد مشکلاتتان با هم صحبت میکنید قطعا جواب مثبت خواهند داد اما در ادامه نیز میگویند هر زمان که با هم صحبت کردیم بعدش یک دعوای مفصل به راه افتاد و نکته ی قابل توجه در همین است که هر گفتگویی، گفتگوی سازنده نیست و باید طرز گفتگو کردن صحیح را بیاموزند .
شاید بتوان گفت که کلید بسیاری از مشکلات و اختلاقات زناشویی گفتگوی درست و سازنده است .

راههای افزایش محبت بین زن و شوهر

برای ایجاد محبت بین زن و شوهر میتوان راهکارهای متفاوتی را انچام داد تا این رابطه گرمتر و صمیمی تر گردد. در اینجا به چند نمونه از این راهکارها اشاره مینمایم
• هیچگاه همسر خود را با دیگری مقایسه نکنید.
• از کارها و رفتارهای خوب و مطلوب همسرتان تشکر کنید.اینکار انگیزه ی همسرتان رابرای تکرار ان رفتار بیشتر میکند .
• در مورد همسرتان افکار منفی و غیر منطقی نداشته باشید یا اگر که بسته به شرایط افکار منقی در ذهن خود دارید ان را آبیاری نکنید که رشد کند و بیتشر حجم ذهنتان را بگیرد.
• از پیش داوری در مورد همسرتان بپرهیزید و همواره سعی کنید که روابطتتان نیمه ی پرلیوان را ببینید .
• انتظارات نامعقول از همدیگر نداشته باشید . برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید سعی کنید که انتظاراتتان را از همدیگر پایین آورده و انرا معقول کنید .
• سعی کنید که فعالیتهای مشترک با هم داشته باشید . دنبال کارهای عجیب و غریب نباشید . میتوانید با هم دیگر آشپزی کنید یا تلویزیون تماشاکنید با هم ظرف بشورید یا با بچه ها بازی کنید . منظور این است که وقت بیشتری را در کنار هم بگذرانید
• اوقات خوش زندگی تان را مدام در ذهن خود مرور کنید.
• بهم دیگر ابراز محبت کنید . یعنی محبت خود را به زبان بیاورید و نگوییدکه من این همه کار را برای او انجام میدهم و او باید بفهمد که من به او محبت دارم . بعبارتی انتظار ذهن خوانی نداشته باشید.
• زمانهایی را فقط برای خود دو نفرتان اختصاص بدهید فارغ از فرزندانتان برای هم وقت بگذارید بیرون بروید قدم بزنید یا یک فنجان چای یا قهوه با هم بنوشید مانند همان روزهای اول آشنایی تا رفتار کنید .
• برای بهتر شدن خودتان سعی کنید که مهارتهای مختلف را بیاموزید مثلا مهارت ارتباط موثر یا حل تعارض یا حل مسئله و …
• سعی کنید شنونده ی خوبی برای صحبت های همسرتان باشید . بعبارتی یک شنونده ی فعال باشید تا همسرتان قبل از اینکه در مورد مسائلش با کسی صحبت کند یا با دیگران صحبت کند ابتدا با شما مشورت نماید .
• گاهی اوقات در فضایی محبت آمیز و صمیمانه به ارزیابی روابط و رفتارهای همدیگر بپردازد و از هم بپرسید که چکار انجام بدهید که روابطتتان بهتر شود .
• گاهی اوقات بدوندلیل یا با دلیل با هدیه ای همدیگر را غافلگیر کنید .
• برای همدیگر خود را اراسته کنید و به خود برسید .
• زمانیکه با هم دچار اختلاف شدید بجای سرزنش کردن همدیگر، دنبال دلایل ایجاد اختلاف و یافتن راه حل باشید و در صورت لزوم از یک مشاور کمک بگیرید .
• یادتان باشد که شما یک تیم هستید و مسائلتان بهم ارتباط دارد . بنابرین تنها تصمیم نگیرید و در تصمیماتی که بخصوص به زندگی مشترکتان برمیگردد واثر دارد حتما با همدیگر مشورت کنید .
• اگر زمانی بر سر موضوعی اختلاف داشتید فقط در مورد آن موضوع با هم صجبت کنید و پای موضوعات دیگر
• در صورت ایجاد سوء تفاهم در اولین فرصت در آن مورد با همسرتان صحبت کنید .
• وقتی که در کنار همسرتان هستید تمام توجه و تمرکرتان را برای ایشان بگذارید نه اینکه فرضا به گوشی همراهتان نگاه میکنید یا در آشپزخانه مشغول درست کردن چیزی هستید و به همسرتان میگوییدکه تو حرفت را بزن من گوش میدهم .
• همواره حسن خلق و اخلاق پسندیده داشته باشید بعبارتی خوش اخلاق باشید . لبخند به لب داشته باشید . با مهربانی با همدیگر صحبت کنید . با احترام با هم دیگر برخورد نمایید .

برای افرادی که با هم زیر یک سقف قرار  گرفته اند بوجود آمدن اختلاف اجتناب ناپذیر است. اما این اختلاف با یک تدبیر درست میتواند حل و فصل گردد. در این خصوص نیاز است که با یک  مشاور مشورت کنند تا بتوانند با راهکارهای درست از بالا گرفتن مشکل اجتناب کنند .

چنانچه تمایل داشتید در این خصوص با فردی مشورت نمایید میتوانید روی همکاری ما حساب باز کنید و با ما تماس بگیرید و شعار همیشگی ما ” هستیم آنجا که کسی نیست .”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا