استرس

استرس و اضطراب

اضطراب یک پدیده مهم است که بحثهای زیادی در باره ان صورت پذیرفته است . اصولا اضطراب یک اختلال مزمن هست و افراد مبتلا به درمان مقاوم هستند . گفته شده در اختلال اضطراب زمینه خانوادگی و ژنتیک موثر است . ولی عاملی که خیلی موثر است مواجه شدن با شرایط اضطراب آور و استرس زا است که این اختلال را در افراد تشدید میکند .
 
همه ی افراد اضطراب را تجربه کرده اند . اضطراب معمولا یک حس مبهم و ناخوشایند و فراگیر است که اکثر مواقع با نشانه هایی مثل سردرد ، عرق کردن ، تبش قلب ، گرفتگی در فقسه سینه ، ناراحتی معده ، عدم آرامش و بیقراری که همگی نشان دهنده ی آشفتگی در فرد است . البته علاوه بر بدن ، اضطراب در تفکر و ادراک و یادگیری او نیز تاثیر میگذارد . معمولا فرد مضطرب سردرگم است و زمان ومکان را خیلی خوب متوجه نمی شود
 
اضطراب یک علامت هشدار دهنده است که به فرد اخطار میدهد که خطر در کمین است و فرد را قادر میسازد که اقدامات لازم برای مقابله با خطر را انجام دهد . ترس هم یک علامت هشدار دهنده شبیه به اضطراب است . اما تفاوت بین ترس و اضطراب در این است که منشاء ترس مشخص است مثلا ترس از حیوان ولی منشاء اضطراب مشخص نیست و مبهم است .
 
اصولا اکثر افراد نمی تواننند بین اضطراب و استرس تفاوتی قائل شوند . چون هر دوی اینها بسیار بهم نزدیک است و شباهتهای زیادی بهم دارند بصورتی که ممکن است دچار استرس شوید و تصور کنید مضطرب هستید یا بالعکس .
 
محرکهای استرس و اضطراب هر دو احساسی هستند اما در استرس اصولا یک محرک خارجی دخیل است که میتواند کوتاه مدت مثل بحث با همکار یا طولانی مدت مثل بیماری مزمن باشد. افرادی که درگیر استرس هستند ، علائم و نشانه های جسمی و روحی مثل خستگی ، مشکلات گوارشی ، تحریک پذیری و اختلا در خواب را تجربه میکنند.
 
اینکه یک رویداد استرس زا محسوب میشود به رویداد و فرد بستگی دارد . اصولا ما کارهای زیادی برای جلوگیری از استرس نمیتوانیم انجام بدهیم ، اما کارهای زیادی برای مدیریت آن از دستمان بر میاید . کارهایی از قبیل ورزش منظم روزانه ، استراخت ، تکنیک های مدیریت زمان ، مدیریت خشم و ….

استرس و اضطراب من باعث شده تا تمام زندگی ام مختل شود برای کنترل آن چه کنم؟

انواع اضطراب

 
اختلال وحشت زدگی : این اختلال با یک حمله شدید و حاد به همراه احساس مرگ قریب الوقوع یا یک حادثه به شدت وحشتناک شروع میشود . بعد فرد در طول روز چندین بار اضطراب و ترس شدید که تقریبا مستقل از یکدیگر هم هستند را تجربه میکند . اصولا این افراد مبتلا به انواع دیگر اضطراب نیز هستند از قبیل بازار هراسی .
 

بازار هراسی :

این اضطراب زمین گیر کننده ترین نوع اضطراب ست . فرد مبتلا قادر به انجام فعالیتهای خود در خارج از خانواده نمی باشد . فرد از رفتن به مکانهای عمومی به تنهایی و حتی با دیگران به شدن میترسد . اصولا بعد از این اضطراب ، اختلال وحشتزدگی هم رخ میدهد.
 

فوبی خاص :

ترس شدید از یک شی خاص یا شرایط خاص و یا موقعیت خاص است ، که به مجرد اینکه فرد با آن موقعیت یا شرایط قرار میگیرد دچار اضطراب میشود و این اضطراب ممکن است در حد وحشتزدگی هم رخ دهد . برای مثال ممکن است از سگ وحشت داشته باشد یا از ارتفاع
 

اضطراب اجتماعی :

ترس از موقعیت های اجتماعی ، از جمله موقعیتهایی که فرد تحت نگاه قضاوت گرانه و کنجاوانه دیگران قرار دارد و تصور میکند که مرکز توجه دیگران است . اینان میترسند که مبادا در جمع کاری کنند که باعث خجالتشان بشود . این ترس از نوع ترس های آبروریزی است که ممکن است در ان موقعیت رخ بدهد نه ترس از خود موقعیت.
 

اضطراب تعمیم یافته :

این افراد تقریبا به همه چیز مضطرب میشوند . بعبارتی اضطراب و نگرانی شدید درباره چندین رویداد یا فعالیت در اکثر روز ها،که البته این نگرانی بسیار دشوار است .

چرا باید از علادم اضطراب آگاه باشیم؟

 
قاعدتا برای مبازه با هر چیزی ابتدا باید آن را بشناسیم و به ان آگاهی داشته باشیم . با اینکار میتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و کارهایی انجام دهیم که بتوانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم . با توضیحاتی که عنوان شد استرس و اضطراب بخودی خود بیماری نیست و می تواند انرژی و توجه را افزایش دهد و فرد در زمان مناسب اقدامات مناسب را انجام دهد ، اما اگر به آن توجه نشود تبدیل به بیماری می شود و زندگی را از روال عادی خارج میکند و باعث ایجاد اثرات ناخوشایند و ناخواسته ای می شود.
 
بسته به اینکه  شدت و مدت استرس و اضطراب در چه حدی باشد میتوان از دارو درمانی و همراه آن از رواندرمانی استفاده کرد. یکی از تکنکیهایی که خیلی برای این اختلال استفاده میشود تکنیکهای شناختی – رفتاری است که در این اختلال خیلی سودمند واقع شده است.                  
استرس و اضطراب03
پیمایش به بالا