دوره نقاهت بعد از جدایی

دوره نقاهت بعد از جدایی

یک روزی دو نفر دیوانه وار عاشق هم میشوند و میگویند که بدون هم حتی یک لحظه نمیتوانند زندگی کنند و رویای هم هستند و دوست دارند که هر دو یک تن شوند . اما متاسفانه بعد از اینکه این دو با هم نزدیک تر میشوند متوجه میشوند که این یک تصور اشتباه بوده و متوجه میشوند که از ان ادم دیگر خوششان نمیاید . حالا یا با قهر و دعوا یا با دوستی از هم جدا میشوند و بعد از جدایی احساسات ضدو نقیض و متفاوتی در افراد بوجود میاید.
این احساسات ضد ونقیض که درافراد بالا میاید فرد را دستخوش حالاتی میکند ک به راحتی نمیتواند از این حالتها خارج شود. بی تاب و ناآرام است و حال خوشی ندارد و خیلی حالات دیگر. فرد دستخوش احساساتی مانند انکار، خشم، گناه و اندوه میشود که اگر انها را به خوبی سپری کند به پذیرش میرسد. بنابرین طی کردن این دوره به عنوان دوره نقاهت بعد از جدایی گفته میشود.

رابطه عاطفیتان دچار مشکل شده ؟؟؟ برای ترمیم این رابطه و کمک از روانشناس خوب کلینک کنید 

احساساتی که بعد از جدایی تجربه میکنیم

قاعدتا بعد از جدایی هر فردی احساساتی را تجربه میکند . در مقاله ای که در همین سایت نوشته شد با عنوان درمان اختلال سوگ گفته شد که سوگ عاطفی مانند سوگ از دست دادن عزیزان است و برای فرد خیلی دشوار خواهد بود.
انکار 
فرد بعد از جدایی و یا حتی قبل از جدایی ممکن که انکار کند که در رابطه مشکلی وجود دارد و سعی میکند که خود را متقاعد کند که همه چیز درست میشود و در نهایت دوباره با همسر خود صلح میکند.
خشم
همه ی ادمها بعد از جدایی احساس خشم و عصبانیت را تجربه میکنند عصبانیت هم از خود و هم از شریک عاطفی . خشم یک واکنش طبیعی نسبت به شرایط محیطی است که اگر از حد بگذرد میتواند خطرناک باشد و د راینجا لازم است که مدیریت خشم را فرابگیرند. این خشم میتواند تا مدتها در فردباقی بماند .
احساس گناه
بعد از جدایی احساسی که ممکن است کم یا زیاد در فرد بوجود بیاید احساس گناه است . اینکه فرد خود را مقصر بداند و مثلا با خود فکر کند که میتوانستم فلان کار را انجام بدهم یا ندهم که رابطه به این نقطه نرسد.
ترس
احساس دیگری که در فردی که جدا شده بالا میاید احساس ترس است و بعد از مراحل قبل و بعد از اینکه این احساسات را گذراند احساس ترس بالا میاید . اینکه فرد فکر کند که تا الان خیلی از مراحل را دو نفره طی کردند و الان قرار است به تنهایی کارها را انجام بدهند بخصوص اگر فرد دارای بچه باشد یا مشکلات مالی داشته باشد این ترسها بیشتر خواهد بود.
اندوه
اندوه یک حس طبیعی است که بعد از احساساتی مانند احساس گناه در فرد بوجود میاید . حتی ممکن است بخاطر اینکه فرد به زندگی خود مرور میکند و خاطرات ان را زنده میکند این احساس را تجربه کند و یا اینکه به گذران عمر از دست رفته ی خود و تلاشهایی که کرده است نکاه میکند احساس اندوه و غم را تجربه کند.
کنارآمدن
بعد ازگذراندن مراحل مختلف بالاخره فرد با مسائل خود کنار میاید و سعی میکند که انرا مدیریت کند. مانند بچه ای که بعد از کلی گریه کردن بخاطر درخواست خود و جواب نگرفتن ارام میشود و این یعنی کنار آمدن.
پذیرش
آخرین مرحله از احساسات بعداز جدایی پذیرش است یعنی بعد از اینکه فرد با مشکلات خود کنار آمد نوبت به پذیرش میرسد . یعنی اینکه موضوع را قبول میکند و حالا مرحله ای است که میتواند بلند شود و روی پای خود بایستد و به زندگی خود بدون احساسات بالا ادامه بدهد.

برای پیدا کردن حال خوب احتیاج به یک درمانگر خوب دارید! پس روی لینک زیر کلیک کنید

افسردگی بعد از شکست عشقی

خیلی بدیهی است که همه ی عشقها و دوستیهای عمیق به ازدواج ختم نمیشود و قاعدتا تا پایان عمر نیز ادامه نخواهد داشت. اگر دوستی و عشق عمق زیادی نداشته باشد برون رفت از ان نیز راحتتر خواهد بود اما اگر این علاقه وعشق عمیق باشد برای فرد دشوار خواهد بود و طبیعتا بازگشت به زندگی عادی نیز دشوار تر خواهد بود . شکست عشقی احساس تلخی است که میتواند باعث از دست رفتن شور و شوق و علاقه به زندگی باشد و روی خلق و خوی افراد تاثیر بگذارد و انها را برانگیخته و زود رنچ و عصبانی کند و درعین حال انگیزه ای برای ادامه زندگی خود را از دست بدهند و مشکلات دیگری را برای انها بوجود بیاورد.
بنابرین لازم است بعد از شکست عشقی به فکر ادامه ی زندگی و سلامتی روح و جسم خود باشید و به زندگی عادی خود بازگردید.
افسردگی بعد از شکست عشقی در مردان و زنان متفاوت است .

افسردگی شکست عشقی در زنان چگونه است ؟

شاید قبل ازاینکه به افسردگی شکست عشقی بپردازیم لازم باشد مختصری در مورد علت وارد شدن به رابطه های عشقی نادرست صحبت کنیم . دختران و زنان ممکن است به دلیل نداشتن رابطه ی مطلوب در محیط خانه با والدین خود بویژه پدر و کمبود نیازهای عاطفی یا به دلیل رومانیک بود روحیاتشان یا اینکه از دوستان خود عقب نیافتند چون همسن و سالانشان با جنس مخالف در ارتباط هستند انها هم فکر میکنندکه باید با فردی در رابطه باشند یا به دلیل توقعات زیاد در یک رابطه یا به دلیل دلبستگی های نا ایمن و نادرستی که دارند وارد روابط اشتباه بشوند .
قاعدتا بعد از شکست عشقی که رخ داده و اگر به دلایل نادرست هم باشد بدتر است احساس افسردگی یکی از بدیهی ترین اتفاقاتی است که در انها رخ خواهد داد . و میتواند باعث عوارضی در خانم ها گردد.
• احساس بدبینی و سرخوردگی
• حس انتقام و خشم
• احساس ناامیدی و بی انگیزگی
• گوشه گیری و انزوا
• ترس از اینکه دیگر نتوانند با کس دیکری وارد رابطه شوند
• پرخاشگری
• افسردگی
• اقدام به خودکشی

افسردگی شکست عشقی در مردان چگونه است ؟

مردان هم بعد از اینکه درگیر رابطه ی عاطفی میشوند ممکن است بعد از مدتی این رابطه به سرانجام نرسد و رابطه قطع شود و انوقت است که دچار شکست عاطفی میشوند و البته همانطور که درباره زنان نیز ذکر شد بسته به شدت این رابطه ممکن ست مرد را دچار افسردگی بعد از شکست عاطفی بنماید.
برخلاف تصور جداشدن از یک رابطه برای مردان نیز کار ساده ای نیست . مردان ممکن است بعد از شنیدن جواب رد در خواستگاری یا پیشنهاد برای دوستی یا ازدواج دچار شکست عاطفی بشوند. وقتی این اتفاق بیافتد و دچار شکست عشقی شوند علائمی شبیه به زنان را از خود بروز میدهند. یعنی احساس بدبینی و سرخوردگی، افسردگی، حس انتقام و خشم وگوشه گیری علائم دیگر را تجربه خواهند کرد و فقط یک نکته وجود دارد و ان اینکه مردان به دلیل غرور یا خجالت این علائم را بروز نمیدهند ولی این علائم در عملکرد روزانه انها مانند کار یا تحصیل اثر میگذارد.

اگر نیاز به مشاروه آنلاین و حضوری دارید روی لینک زیر کلیک کنید

بهترین راههای درمان افسردگی بعد از شکست عشقی

برای برون رفت از احساس افسردگی بعد از شکست عشقی راهکارهایی را خدمتتان ارائه خواهیم داد که با توجه به ان بتوانید تا حدودی درمان افسردگی بعد از شکست عشقی را انجام دهید
سوگواری کردن 
شما تصور میکردید که با کسی که با او وارد رابطه شدید این رابطه تا ابد ادامه خواهد داشت اما این اتفاق نمی افتد . بهترین کار این است که وقتی دچار شکست غشقی میشوید و قطعا دچار احساس غمگینی خواهید کرد و شاید از این احساس هم از خودتان عصبانی شوید. بنابرین توصیه میشود که با خودتان مهربان باشید و احساسات خود را تایید کنید .
قدر مسلم هر دو نفر از این رابطه لطمه خواهند دید و هر دو از اتمام این رابطه احساس ناراحتی بکنند و تنها راه گذشتن از این اندوه سوگواری کردن است . گریه کردن برای عشق از دست رفته است . این گریه کردن تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد بلکه سوگواری کردن راهی برای تایید احساس اندوه و غم است و با این برون ریزی احساس غم و خشمتان کاهش پیدا میکند و روند بهبودی حاصل میشود.
شبکه های حمایتی خود را تقویت کنید
یکی از راههای که خیلی کمک کننده است صحبت کردن با دوستان خود است و اینکه تنها نمانید و با دیگران که با آنها احساس راحت و بهتری دارید زمانهایی را سپری نمایید . بنابرین توصیه میشود که شبکه های حمایتی خود را تقویت کنید و با این کار زخمهایتان تا حدودی التیام پیدا میکند . چرا که قطعا در بین دوستان شما افرادی هستند که تجربه ای مشابه شما را داشته باشند و حتی میتوانید از تجربه های انان نیز برای بهبود وضعیت کنونی خود کمک بگیرید .
از کینه ورزی دوری کنید 
یکی از توصیه هایی که دراین اوقات به کسانی که درگیر شکست عشقی شدند میکنیم این است که سعی کنید با خودتان و طرف مقابل مهربان باشید و او را ببخشید و از کینه ورزی دوری کنید . بعضی از افراد ممکن است بعد از قطع رابطه مدام از بدیهای طرف مقابل بگویند و مدام این بذر کینه را آبیاری کنند و این آبیاری را با صحبت کردن در مورد بدیهای او و یا داشتن افکاری برای آزار رساندن به او انجام دهند با فرض اینکه این کار از خشم و ناراحتی آنها کم میکند در حالیکه با اینکار نه تنها از خشم انان کاسته نمیشود که بر آن نیز افزوده خواهد شد .
مسئله ای که هست این است که این رابطه تمام شده است و دیگر مهم نیست که چه کسی مقصر بوده است و خیلی موارد دیگر . با بخشش و عدم کینه ورزی به خود یا طرف مقابلتان، فرصت عشق به آینده و داشتن شادی و نشاط در زندگی را به خود هدیه میدهید.
برای خودتان مشغولیت های جدید پیدا کنید 
بعد از شکست عشقی ادمها احساس میکنندکه دست و پای اضافه دارند و یک خلاء بزرگی در زندگی شان ایجاد شده است که با هیچ چیزی پر نمیشود وبنابرین ممکن است فکر کنید که زمان و انرژی زیاید برای شما باقی مانده است که برای ان برنامه ای ندارید . و برای همین شروع میکنید که شخم زدن گذشته و مرور خاطرات مشترک و این هم یک نوع آبیاری شکست عشقی است که باعث میشود شما همچنان در این شکست باقی بمانید .
توصیه میکنیم که ا نرژی تان را روی چیزهای دیگری متمرکز کنید . وقت بیتشری را با خانواده ی خود بگذرانید . به کارهای عقب مانده خود برسید. سعی کنید که یک فعالیت جدید شبیه خواندن یک کتاب جدید، گذتشتن یک برنامه جدید در زندگی، رفتن به کلاس یا دوره ای که همیشه تمایل داشتید بروید یا کارهایی از این قبیل را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

بیشتر بدانید : شاید مایل باشید بیشتر در مورد اختلاف بین زن و شوهر بدانید ، پس کلیک کنید 

در گذشته سیر نکنید
مسلما تمام شدن یک رابطه عشقی خیلی سخت است و برای هر فردی تبعاتی به دنبال خواهد داشت و تا مدتی چه بخواهیم یا نخواهیم درگیر ان هستیم . انتظار میرود که این مدت تا حدود ۶ ماه تایکسال ادامه پیدا کند . و در طی این مدت فرد به روال عادی زندگی خود برگردد . برای اینکار همانطور که در بالا نیز گفته شد سعی نکنیم با فکر کردن به آن دوران، این خاطرات را آبیاری کنیم . بنابرین توصیه میشود که در گذشته سیر نکنید و هر چیزی که برایتان یادآور ان خاطرات است را از خود دور کنید.
حتی توصیه میشود که اگر شرایط کاری و زندگی شما بصورتی است که ممکن است شریک قدیمی عشقی خود را ببینید سعی کنیدکه ازاین شرایط فاصله بگیرید تا خاطرات گذشته برایتان زنده نشود و در ادامه ان احساسهای خشم و اندوه برای تان باقی نماند.
به خودتان عشق بورزید
بعضی اوقات بعد از شکست عشقی افراد از خودشان دست میشورند و کاری به خودشان ندارند و مدام سوگواری و غم و اندوه میکنند واگر در این رابطه فکر کنند که خودشان بیشتر مقصر هستند که بیشتر خود را ملامت میکنند . در نظر داشته باشید شکست عشقی برای هر کسی میتواند رخ دهد و هر کسی به نوبه ی خود در این رابطه مقصر است و شکست عشقی پایان زندگی نیست و زندگی همچنان جریان دارد.
بنابرین باید سعی کنید که این موضوع رابا پذیرش برای خود حل کنید . اینکه سعی کنید به خودتان اهمیت بدهید . در ابتدا حتی شده به اجبار کارهایی مانند اینکه به سرو وضع خود رسیدن، پوشیدن لباس های مناسب، ورزش کردن، تغذیه خوب، پرداختن به کارهای مورد علاقه، کتاب خواندن، نقاشی کردن، گوش دادن به موسیقی های شاد، وقت گذاشتن با افرادی که به شما انرژی خوب میدهد را در برنامه ی زندگی خود قرار دهید.
خیلی سریع وارد رابطه ی بعدی نشوید
یک اشتباه رایج در بین افرادی که درگیر شکست عشقی هستند این است که میگویند بهتر است برای فرار از این احساس غم و اندوه یا برای جزاندان طرف مقابل وارد رابطه ی عاطفی با فرد دیگری بشوندو این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ممکن است مرتکب شوند.
توصیه میشود تا پایان دوره ی سوگواری وارد رابطه با هیچ فرد دیگری نشوید . دلیل ان هم این است که اگر این کاررا انجام دهید ممکن است وارد رابطه با یک فرد اشتباه بشوید و اصطلاحا از چاله درآمدن و افتاادن در چاه است.

اگر قصد دارید از همسرتان جدا شوید ویا در رابطه ای هستید که ماندن در آن رابطه بصلاح شما نیست می توانید از 
مشاوره طلاق از کلینیک روان خوب استفاده کنید

مردان چه مدت بعد از جدایی دلتنگ می شوند؟

دلتنگی یک فرایند است که به شکل رفتار بروز میکند . بعبارتی میتوان گفت که دلتنگی واکنش ما است به رفع نشدن نیازهای عاطفی و روحی و روانی و جنسی مان . در رابطه ی عاطفی بیشترین نیازهای عاطفی ما برطرف میشود . بعضی از مردان برای مدت طولانی ممکن است دلتنگ رابطه ی از دست رفته باشند. اینکه مردان چه مدت بعد از جدایی دلتنگ میشوند به عوامل گوناگونی ربط دارد .
عواملی مانند تیپ شخصیتی فرد اینکه مثلا یک فرد خودشیفته حس دلتنگی را در خود خفه میکند و بروز نمیدهدچون فکر میکند که اگر اینکار را بکند فرد ضعیفی است .
ممکن است فرد تجربه های قبلی از شکست عاطفی داشته باشد و این برایش کمک کننده باشد تا بهتر بتواند این دوره را سپری کند.
مدت رابطه نیز میتواند در میزان دلتنگی یک مرد بعد از شکست عاطفی اثر گذار باشد اگر طول رابطه بیشتر باشد قاعدتا میزان دلتنگی هم بیشتر خواهد بود.
افکار و باورهای فرد نیز میتواند در میزان ماندن در دلتنگی نیز موثر باشد.

دلتنگی مردان چگونه شروع می شود ؟

بعد از جدایی عاطفی علائم ان بعد از مدت کوتاهی خودش را نشان میدهد. در مردان هم دلتنگی بعد زا شکست عاطفی بعد از تقریبا یک هفته خود را نشان میدهد . در ابتدا اصولا نیازهای افراد بعد از تمام شدن رابطه عاطفی به درستی برآورده نمیشود. زمانیکه این نیازها شدت پیدا کند فرد دچار بحران میشود. و اگر بتواند خود را پیدا کند میتواند بعد از مدت کوتاهی از این شرایط خارج شود . شاید هم نیاز باشد که در این مورد از یک کارشناس کمک بگیرد.

دلایل دلتنگی مردان بعد از شکست عشقی چیست ؟

هر فردی برای دلتنگی خود دلایلی دارد و شاید این دلایل برای زنان و مردان میتواند تا حدودی متفاوت باشد . در اینجا ۴ دلیل عمده برای دلتنگی مردان را بیان میکنیم. با دانستن این دلایل میتوانیم احتمال دلتنگی مردان را بسنجیم و البته شرایط زندگی و ویژگی های فردی و عوامل دیگر نیز میتواند درا ین مورد کمک کننده باشد.
نیازهای جنسی 
یکی از دلایل مهم برای مردان که میتواند باعث دلتنگی بعد از شکست عاطفی شود، نیازها و خواسته های جنسی است . بعد از شکست عاطفی طغیان نیاز جنسی در مردان وجود دارد .این نیاز فقط محدود به سکس نیست بلکه میتواند صمیمت فیزیکی و حسهای خوبی که در این صمیمیت برای مردان بوجود میاید کمک کننده باشد .


نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن 

انسان برای بقا نیاز دارد که عاشق باشد و بخاطر همین است که یکی از افسانه های شخصی ما انسانها این است که ما به دنبال نیمه ی گمشده ی خود بگردیم . انسانها بواسطه ی هورمونهایی که در بدنمان ترشح میشود که ما را به سمت فرد خاصی سوق میدهد . نداشتن یک فردی که بتوانید این نیاز عاطفی را براورده کنید یعنی دوست بدارید و کسی که شما را دوست بدارد میتواند احساساتی مانند غم و افسردگی را درانها بوجود بیارود. در شکست عاطفی فرد قبلا این تجربه را داشته والان که ندارد باعث احساس طرد شدگی و اظطراب و افسردگی و کاهش اعتماد به نفس میشود.


تامین نیازهای اجتماعی بواسطه ی نیازهای عاطفی

داشتن روابط عاشقانه بصورت غیر مستقیم بر روابط اجتماعی مردان اثر میگذارد. اگر مردی در بین دوستان خود تنها کسی باشد که شریک عاطفی نداشته باشد دچار کمبود وکاهش اعتماد به نفس میشود و حتی ممکن است به انان حسادت هم بکند و ممکن است فکر کنند که به اندازه کافی جذاب نیستند و یا احساس ضعف در خودشان احساس کنند و یا سایر احساسات منفی را نسبت به خود داشته باشند و برعکس ان اگر که شریک عاطفی خوبی داشته باشند به آنها حس قدرت و برنده بودن میدهد .


نیاز به دلبستگی 

نیاز به دلبستگی برای بقاء لازم و ضروری است و به فرد احساس آرامش میدهد . نیاز به ذلبستگی در کودکی شکل میگیرد و این نیاز باعث میشود ذهنیت انسان به این شکل برنامه ریزی شده است که به تنهایی توان برطرف کردن نیازهای خود را ندارد و برای همین به دیگران وابسته هستند و بعد از اینکه فرد بزرگ میشود و استقلال پیدا کرد این نیاز را به سمت روابط دوستی و عاشقانه نشان میدهد.

احساس پسرها بعد از جدایی

همه فکر میکنند که دختران وقتی که یک رابطه ای شکست میخورد خیلی بهم میریزند و این برای این است که خیلی حساس ترند . اما باید گفت که پسران نیز دچار آسیب های روحی می شوند و حتی ممکن است با واکنشهای بیشتری نیز بهمراه داشته باشد.
ممکن است پسرها بعد از جدایی احساس خلاء و پوچی داشته باشند و برای همین بعد از جدایی برای پرکردن این خلاء از روشهای جبرانی مانند مصرف مواد یا الکل یا سیگار و قلیون استفاده میکنند که ممکن است آسیبهای جدی تری به انها وارد کند.
احساس پسرها بعد از جدایی به مدت و شدت دوستی آنان ربط دارد. نوجوانان در زمانیکه با دختری دوست میشوند حس میکنند که این همان زن آینده ی زندگی شان است و ممکن است که با او قرار و مدار ازدواج بگذارند و بعد از مدتی که این رابطه به جدایی ختم شود باعث ایجاد احساس ناامیدی و افسردگی در انها میشود .
عواملی که میتواند این احساسات را مدریت کند مدت و شدت رابطه، سن نوجوان، تجربه های قبلی، وجود دوستان صمیمی، ارتباط خوب داشتن با خانواده میتواند میزان شدت این احساسات را کاهش دهد.
بنابرین توصیه میکنیم که پسران بعد از جدایی عاطفی که ممکن است برایشان خیلی سخت باشد و احساسات منفی زیادی را تجربه کنند به دنبال راهکارهای مفید برای برون رفت از این دوران باشند.

سخن پایانی
اینکه جدایی در هر سن و سالی وبرای هم زن و هم مرد سخت و آزار دهنده است و واکنشهای احساسی زیادی را بهمراه خواهد داشت . این احساسات هم در زنان و هم در مردان وجود دارد و در مردان شاید بخاطر باورهایی که مثلا مرد گریه نمیکند و یا غروری که دارند این احساسات را بروز ندهند و این بروز ندادن به معنی نبودن نیست. بنابرین توصیه میکنیم که حتما برای راحتتر بتوانید این دوران را سپری کنید از کسانیکه به انها اعتماد دارید و قبول دارید کمک بگیرید و چه بهتر که از یک متخصص کمک بگیرید . شما دوست گرامی چنانچه احساس نیاز پیدا کردید که در مورد احساسات خود بعد از شکست عاطفی با یک روانشناس صحبت کنید میتوانید روی کمک ما حساب باز کنید . شعار همیشگی ما ” هستیم آنجا که کسی نیست “

3 دیدگاه دربارهٔ «دوره نقاهت بعد از جدایی»

  1. سلام
    مامانم میگه میخواد خود کشی کنه خیلی نگرانشم
    مشکل خونوادگی خیلی داریم
    بابام همش به مامانم بی احترامی و توهین میکنه
    الان هم با هم بحثشون شده تلفنی و مامانم اصلا حالش خ ب نیست و همش بد و بیراه میگه و میگه میخوام خودم رو بکشم
    خیلی مشکلات زیادی داریم ولی الان برام مهم نیست
    لطفا بگین چیکار کنن مامانم بهتر بشه .همش عصبانیه.از دیروز دو سه بار رفته دکتر قلبش درد گرفته و از صبح هم معدا خالی همش قرص میخوره

    1. رضوان امیرنجات

      سلام حتما مادر را پیش روانپزشک ببرید و بفرماییدکه چنین قصدی دارد . ما در این مواقع راهکارهایی داریم ک میتواند به مادرتان کمک کند متشکرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا