افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که بعد از بارداری و فارغ شدن از آن اتفاق می افتد. اصولا پانزده درصد افراد را تحت تاثیر قرار میدهد. افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان دچار اوج  و فرودهای عاطفی، گریه های مکرر، احساس خستگی، احساس گناه، و اضطراب میشوند و ممکن است در مراقبت از کودک خود دچار مشکل شوند. نکته ی خوب این است که افسردگی پس از زایمان با دارو و مشاوره قابل درمان است. برای اینکه بیشتر در این مورد بدانید لطفا تا پایان همراه ما باشید.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان چیست؟

اصولا وقتی دو نفر که با هم ازدواج میکنند ، بعد از مدتی که از ازدواجشان میگذرد ، تمایل دارند که عضو جدیدی به زندگی شان اضافه شود و بنابرین ترجیح میدهند که بچه دار بشوند. بچه دار شدن تجربه ای است که زندگی را تغییر می دهد. پدر و مادر بودن برای هر دو زوج تجربه ای  هیجان انگیز است. اما  مانند هر موضوع دلچسبی ، سختی هایی هم بهمراه دارد. فرضا می تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد و این موضوع طبیعی است که احساس نگرانی یا شک داشته باشید، به خصوص اگر برای اولین بار تجربه ی والدینی را داشته  باشید. با این حال، اگر احساسات شما شامل غمگینی یا تنهایی شدید، نوسانات شدید خلقی و گریه های مکرر باشد، ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید.

افسردگی پس از زایمان (PPD) نوعی افسردگی است که پس از زایمان اتفاق می افتد. افسردگی پس از زایمان فقط بر مادر تأثیر نمی گذارد و این موضوع می تواند بر جانشینان مانند پدر والدین خوانده نیز تأثیر بگذارد. مادر پس از بچه دار شدن دچار تغییرات هورمونی، فیزیکی، عاطفی، مالی و اجتماعی می شوند و البته شاید بهتر باشد که بگوئیم در خانواده تغییراتی بوجود میاید و این تغییرات می تواند علائم افسردگی پس از زایمان را ایجاد کند. موضوعی که تصور میکنم بهتر است الان به آن اشاره کنم این است که اگر شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید و دچار افسردگی پس از زایمان هستید، بدانید که تنها نیستید، این تقصیر شما نیست و حتما کمک وجود دارد. روانشناس شما می تواند علائم شما را مدیریت کند و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

افسردگی پس از زایمان

اختلالات خلقی اصولا بر اولین قسمتی که بر فرد تاثیر میگذارد ، وضعیت عاطفی فرد است. این اختلالات میتواند باعث غم و اندوه مداوم و شدید ، گاهی ممکن است با شادی همراه باشد و یا عصبانیت شدید ( منظور اختلال دو قطبی است ).

اختلالات خلقی در فرد دوره های طولانی شادی شدید یا غم و اندوه شدید با هر دو این احساسات همراه باشد. بعضی از این احساسات خلقی شامل احساسات پایداری مانند تحریک پذیری و تکانشگری یا عصبانیت باشد. قاعدتا خلق و خوی افراد با شرایط محیط همبستگی دارد. اما برای تشخیص گذاری فقط نباید به این علائم کفایت کرد. بلکه عامل دیگری که خیلی مهم است این است که این علائم باید برای چند هفته یا بیشتر در فرد وجود داشته باشد . اختلالات خلقی میتواند باعث تغییراتی در رفتار فرد بشود و بر فعالیت های روزانه فرد و کار و شغل فرد تاثیر گذار باشد. دو اختلال شایع اختلالات خلقی افسردگی و اختلالات دو قطبی هستند. برای اطلاع بیشتر در مورد افسردگی و اختلال دو قطبی پیشنهاد میکنم به مقالاتی که در سایت وجود دارد ، مراجعه بفرمایید.

اختلال خلقی قابل درمان است و برای درمان ترکیبی از دارو درمانی و گفتار درمانی است .

افسردگی پس از زایمان

اختلالات خلقی روی چه افرادی بیشتر اثر میگذارد؟

  اختلالات خلقی می تواند بر هر فردی از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تأثیرگذار باشد. احتمال ابتلا به افسردگی اساسی در زنان بیشتر از مردان است و اختلالات خلقی در بزرگسالان بیشتر از است .

بلوز پس از زایمان یا بلوز نوزادی

شاید خیلی ها این واژه را شنیده باشند ، اما برای آن عده ای که در این مورد تا کنون مطلبی نشنیده اند تعریف مختصری از بلوز پس از زایمان را بیان میکنم . تولد نوزاد میتواند باعث بوجود آمدن مجموعه ای از احساسات قدرتمند مانند هیجان و شادی تا ترس و اضطراب در مادر شود. از طرفی این موضوع میتواند منجر به عارضه ای بنام افسردگی شود. اکثر مادران بعد از زایمان دچار بیبی بلوز (baby bluse) بعد از زایمان بشوند که شامل نوسانات خلقی، گریه ، اضطراب و مشکل در خوابیدن است. شاید اگر ساده تر بخواهم دراین مورد بگویم این است که کودک یک موجود جدید است که به این دنیا آمده و از طرفی هیچ شناختی نسبت به آن وجود نداردو مادر دچار این مشکل میشود که ایا میتواند درست از کودک خود مراقبت کند و این خود باعث ایجاد مشکل خواهد شد .

بیبی بلوز حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد افراد پس از زایمان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر در حال تجربه بلوز کودک هستید، گریه های مکرر و طولانی بدون دلیل مشخص، غم و اندوه و اضطراب خواهید داشت. این وضعیت معمولاً در هفته اول (یک تا چهار روز) پس از زایمان شروع می شود و  طبیعتا این تجربه ناخوشایند است، اما در حالت معمولی این حالات در عرض دو هفته بدون درمان فروکش می کند. یکی از بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از دیگران کمک بگیرید ، مانند خانواده یا همسر یا دوستان خود کمک بخواهید.

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان از کی اتفاق میافتد؟

افسردگی پس از زایمان بعد از زایمان شروع خواهد شد. این افسردگی وضعیتی به مراتب جدی‌ و از هر ۷ والدین جدید، ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر قبلاً فردی افسردگی پس از زایمان داشته بوده، خطر ابتلا به آن در هر بارداری تا ۳۰ درصد افزایش می یابد. البته ممکن است بالا و پایین های مکرری را تجربه کند. گریه های مکرر، تحریک پذیری و خستگی، و همچنین احساس گناه، اضطراب و ناتوانی در مراقبت از کودک یا در مورد احساس خود را تجربه کند. علائم افسردگی پس از زایمان  از خفیف تا شدید در تغیر است و ممکن است در عرض یک هفته پس از زایمان یا به تدریج، حتی تا یک سال بعد ظاهر شود. اگرچه علائم ممکن است چندین ماه طول بکشد، درمان با روان درمانی یا داروهای ضد افسردگی بسیار موثر است.

  روان پریشی پس از زایمان روان پریشی پس از زایمان شکل بسیار شدید افسردگی پس از زایمان است و نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد. این وضعیت نسبتاً نادر است و از هر ۱۰۰۰ نفر تنها ۱ نفر را بعد از زایمان مبتلا می کند. علائم معمولاً به سرعت پس از زایمان ظاهر می شوند و شدید هستند و از چند هفته تا چند ماه هم ممکن است ادامه پیدا کند. علائم روان پریشی پس از زایمان شامل بی قراری شدید، گیجی، احساس ناامیدی و شرم، بی خوابی، پارانویا، هذیان یا توهم، بیش فعالی، گفتار سریع یا شیدایی است. روان پریشی پس از زایمان نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد زیرا خطر خودکشی و آسیب رساندن به نوزاد افزایش می یابد. درمان معمولاً شامل بستری شدن در بیمارستان، روان درمانی و دارو خواهد بود.

افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان چقدر طول می کشد؟

افسردگی پس از زایمان می تواند تا یک سال پس از تولد  بدنیا آمدن کودک نیز  ادامه یابد . البته این به معنی نیست که مادر یکسال باید تحت درمان دائم باشد . بلکه   با یک روانشناس صحبت کند و در مورد علائم و حالتهای خود صحبت کند و راهکارهای لازم را از روانشناس دریافت کند . فقط توصیه میشودکه مادر با روانشناس خود خیلی با صداقت صحبت کند و تجربه تمرینات و راهکارها را با او درمیان بگذارد تا با توجه به سطح وضعیت خود پروتکل درمانی چیده شود.

چه کسانی دچار افسردگی پس از زایمان می شوند؟

افسردگی پس از زایمان نسبتا  شایع است.   حدود دو سوم  از افزادبعد از زایمان دچار بلوز نوزادی می شوند.  از این تعداد تا ۱۵ درصد از این افراد دچار افسردگی پس از زایمان می شوند. از هر ۱۰۰۰ نفر یک نفر دچار روان پریشی پس از زایمان می شود.

افسردگی پس از زایمان

چه عواملی خطر ابتلا به افسردگی را پس از زایمان را افزایش می دهد؟

 عواملی که خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهند ، عبارتند از  :

  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی ؛
  • افسردگی پس از زایمان یا اختلال نارسایی پیش از قاعدگی ؛
  • . حمایت اجتماعی محدود ؛
  • تعارض زناشویی یا رابطه ؛
  • دوگانگی در مورد بارداری (یعنی اینکه باردار بشوم یا نشوم ) ؛
  • عوارض بارداری مانند شرایط سلامتی، زایمان سخت یا زایمان زودرس. (شما کمتر از ۲۰ سال دارید یا یک والدین مجرد هستید. داشتن نوزادی با نیازهای خاص یا نوزادی که زیاد گریه می کند.)
افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

 مادر شدن احساس خوب و با ارزشی است و شاید همه ی خانم ها دوست دارند که این حس را تجربه کنند. همانطور که در بالا هم گفتیم افسردگی بعد از زایمان موردی نیست که تحت کنترل فرد باشد و او با خواست خودش این تجربه را داشته باشد. بنابرین برخی از افراد از علائم خود یا حتی ابراز آن خجالت می کشند. ممکن است  احساس کنند که چون چنین حالاتی را تجربه میکنند والدین وحشتناکی هستند. افسردگی پس از زایمان بسیار شایع است و انهایی که این حالات را تجربه میکنند باید بدانند که تنها کسی نیستند که چنین احساسی دارند و یا آدم خوبی نیستند.

 اگر برخی از موارد زیر را تجربه کنید ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید:

  • احساس غم،
  • بی ارزشی،
  • ناامیدی یا گناه.
  • نگران بودن بیش از حد یا احساس سرگیجه.
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی ها یا چیزهایی که زمانی از آنها لذت می بردید .
  • . تغییر در اشتها یا نخوردن و در نتیجه کاهش وزن.
  • از دست دادن انرژی و انگیزه.
  • مشکل در خوابیدن یا تمایل دائمی به خوابیدن.
  • گریه بی دلیل یا بیش از حد.
  • مشکل در تفکر یا تمرکز.
  • افکار خودکشی یا آرزوی مرگ.
  • عدم علاقه به کودک یا احساس اضطراب در اطراف نوزادتان.
  • افکار صدمه زدن به کودک یا احساس اینکه فرزندتان را نمی خواهید.

با توجه به علائمی که اشاره شد، اگر فکر می کنید که افسردگی پس از زایمان دارید حتما با یک روانشناس یا پزشک خود صحبت کنید. حتی میتوانید با یک متخصص اطفال در مورد احساساتتان صحبت کنید .

دلایلی که باعث افسردگی پس از زایمان می شود

در مورد  دلایلی که میتواند باعث بوجود آمدن افسردگی بعد از زایمان بشود ، میتوان عوامل زیر را نام برد .

یکی از دلایلی که میتواند موثر باشد تغییر سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری است. در دوران بارداری این هورمونها حدود ده برابر در بدن مادر افزایش پیدا میکند و بعد از زایمان به شدت کاهش پیدا میکند. به عبارتی تا ۳ روز بعد از زایمان ، سطح این هورمونها به اندازه ی دوران قبل از بارداری برمیگردد .

عوامل دیگری که میتوان گفت تغییرات اجتماعی ، تغییرات روانی که بخاطر بچه دار شدن در فرد بوجود میاید. همینطور تغییراتی در وضعیت بدنی افراد بوجود میاید . مانند کمبود خواب، نگرانی در مورداینکه آیا میتواند والد خوبی باشد و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. اینکه با والد شدن، دیگر نمیتواند آن فرد سابق باشد .

افسردگس پس از زایمان

آیا افسردگی پس از زایمان برروی احساس مادر نسبت به نوزاد اثر میگذارد؟

اگر فردی که دچار فرزندی شده و علائمی شبیه به این علائم را که خواهم گفت را دارند ، حتما به پزشک یا روانشناس خود اطلاع دهد 

  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودکتان
  •  افکار مکرر مرگ یا خودکشی
  • خلق افسرده در بیشتر روز، تقریباً هر روز در دو هفته گذشته
  • احساس اضطراب
  • احساس گناه
  • احساس ناامیدی
  • ترس، وحشت یا بی ارزشی
  • مشکل در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری یا برخورد با موقعیت های روزمره
  •  از دست دادن علاقه یا لذت در بیشتر فعالیت ها تقریباً هر روز در دو هفته گذشته

قاعدتا فردی که این علائم را تجربه میکند حال خوبی را تجربه نمیکند و در نتیجه این موضوع روی عملکرد طبیعی او اثر میگذارد و از طرفی چون مسئولیت یک فرد جدیدی هم وجود دارد، بنابرین روی احساس مادر نسبت به نوزاد هم تاثیر گذار است. شاید بهتر است به اینصورت عنوان کنیم که نه اینکه فرزند خود را دوست نداشته باشد، بلکه حال فرد با خودش خوب نیست و به تناسب آن، احساسات بد خود را به فرزندش هم منتقل میشود .

افسردگی پس از زایمان

آیا افسردگی پس از زایمان می تواند بر نوزاد تأثیر بگذارد؟

جواب به این سوال مثبت است. افسردگی پس از زایمان می تواند بر کودک هم تأثیر بگذارد.بنابرین درمان هم برای والد و هم برای کودک مهم است. تحقیقات نشان می دهد که افسردگی پس از زایمان می تواند به صورتهای که در ادامه خواهم گفت بر کودک تأثیر بگذارد:

والد در برقراری ارتباط با کودک خود مشکل دارد و با او ارتباط  خوبی برقرار نمی کند. در ادامه فرزند هم ممکن است مشکلات رفتاری یا یادگیری داشته باشد. والدین  هم بخاطر شرایط روحی که تجربه میکنند از دیدن و ملاقات با متخصص اطفال برای اینکه پیگیر وضعیت یادگیری فرزند خود باشند صرف نظر میکنند. یا مثال های دیگری مانند اینکه کودک ممکن است مشکلات تغذیه و خواب داشته باشد. یا در معرض خطر بیشتری برای چاقی یا اختلالات رشدی باشد. والدین  ممکن است مراقبت از کودک خود را نادیده بگیرند یا جدی نگیرند و بنابرین به موقع مناسب برای تشخیص و درمان اقدام لازم صورت نگیرد. یا یکی دیگر از مشکلاتی که میتواند ایجاد کند این است که کودکی چنین والدینی مهارتهای اجتماعی لازم را پیدا نمیکند .

چگونه افسردگی پس از زایمان را تشخیص دهیم؟

آزمایش خاصی برای اینکه بتوانیم افسردگی پس از زایمان را تشخیص دهیم، وجود ندارد. بسیاری از افراد پس از زایمان دچار بلوز نوزادی می شوند. از آنجائیکه  بلوز نوزاد ی و افسردگی پس از زایمان علائم مشابهی دارند. با این حال، علائم بلوز نوزادی حدود ۱۰ روز طول می کشد و شدت کمتری دارد.  اما در افسردگی پس از زایمان، علائم هفته ها یا ماه ها طول می کشد و علائم شدیدتر می شوند. این احتمال وجود دارد که دچار بلوز کودک شده باشد .

زمانیکه پزشک بعد از زایمان، والد را ویزیت میکند، خلق و خوی او را نیز ارزیابی میکند. یعنی علاوه بر اینکه معاینات فیزیکی و جسمی و تست های آزمایشگاهی را انجام میدهد، در مورد احساسات شما سوالاتی میپرسند.

بعضی از پزشکان یک برنامه غربالگری افسردگی دارند، که بعد از دو یا سه هفته بعد از زایمان والدین را ملاقات میکنند و یکسری سوالات میپرسند تا ارزیابی کنند که آیا والد افسردگی پس از زایمان را دارد یا خیر. 

مثلا سوالاتی از قبیل: چه احساسی دارید و وضعیت کودک شما چگونه است و سوالاتی از این قبیل و بعد از معاینه وضعیت روانی والد میتوانند تشخیص دهند که احساسات فرد کاملا طبیعی است و یا علائم پس از زایمان را از خود نشان میدهند که در صورت وجود علائم راهنمایی های لازم را خواهند گفت و یا آنها را به روانشناس ارجاع خواهند داد .

افسردگس پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان بسته به نوع و شدت علائم فرد متفاوت است. روشهای درمانی شامل داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی، روان درمانی (گفتار درمانی یا درمان شناختی رفتاری) و مشارکت گروهی حمایتی است. و اگر فرد دچار روانپریشی پس از زایمان باشد، باید متناسب با آن درمان را دریافت کند. حتی ممکن است نیاز باشد که برای چند روز در مرکز درمانی بستری شود، تا زمانی که به حالت پایدار برسد. و اگر به این درمان پاسخ ندهد، از درمانهای دیگر مانند الکتروشوک درمانی (ECT) استفاده کرد تا وضعیت فرد را به حدی برساند که بتواند با گفتگو و شیوه های دیگر فرد را به وضعیت بهتری برساند.

چه داروهایی برای افسردگی پس از زایمان مناسب است؟

پزشک یا روانپزشک برای افسردگی پس از زایمان از داروهای ضد افسردگی استفاده خواهد کرد تا با استفاده از آن داروها مواد شیمیایی موجود در مغز را به حد تعادل برساند تا فرد خلق وخوی متعادلی پیدا کند. پزشک این داروها را برای بهبود حال مادر و با توجه به شدت وضعیت او ، بعد از زایمان تجویز میکند داروهای ضد افسردگی را برای مدیریت علائم افسردگی پس از زایمان تجویز کند.

افسردگی پس از زایمان

آیا دارو درمانی روی شیردهی تاثیر میگذارد؟

 اگر مادر در حال شیردهی (شیردهی) باشد، حتما برای ادامه درمان این موضوع را با روانشناس یا روانپزشک در میان بگذارید. تا راهکارهای مناسب ارائه داده شود. چرا که داروها میتواند از طریق شیر به کودک منتقل شود. هر چند که سطح انتقال پایین باشد  و یا از داروهای ضد افسردگی بی خطر استفاده شود.

راه های مقابله با افسردگی پس از زایمان

قبلا هم گفتیم که فرزند دار شدن کار آسانی نیست، که آمدن آن تاثیری در زندگی فرد نداشته باشد. بلکه ممکن است والدین احساس غرق شدن کنند. پدر و مادر شده  پر از فراز و نشیب است و بچه دار شدن کار آسانی نیست. اگر احساس کردید که  افسردگی دارید، نیازی نیست که به تنهایی رنج بکشید. شما می‌توانید با پزشک خود یا با یک روانشناس صحبت کنید و درمانگر  به دنبال یافتن درمانی مناسب برای شما، به شما کمک کند.

افسردگس بعد از زایمان

چطوری به خودم کمک کنم

یکسری کارهای دم دستی و راحت هم هست که میتوانم به شما خواننده محترم پیشنهاد کنم .

  • مثلا میتوانید کسی را پیدا کنید که با او صحبت کنید – درمانگر، دوست، عضو خانواده یا کسی که به شما گوش دهد و به شما کمک کند
  • راه دیگری که میتوانید اینجام دهید این است که به یک گروه حمایتی برای والدین جدید بپیوندید
  • سعی کنید سالم غذا بخورید و زمانی برای ورزش پیدا کنید.
  • استراحت را برای خود در اولویت قرار دهید
  • . با دوستانتان وقتی را بگذارد و بیرون بروید یا تلفنی با آنها صحبت کنید.
  • زمانی را برای توجه به خود و انجام کارهایی که از آن لذت می برید، مانند مطالعه یا سایر سرگرمی ها، پیدا کنید.
  • در کارهای خانه یا کارهای خانه کمک بگیرید.

افسردگی پس از زایمان درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

چنانچه  افسردگی پس از زایمان درمان نشود، خطرناک است هم برای مادر و هم برای نوزاد و هم برای کسانیکه شما برای آنها مهم هستید. افسردگی پس از زایمان ممکن ست یا میتواند باعث این شود که فرد احساس کند که انرژی کافی ندارد و مدام یا اکثرا بدخلقی کند . ممکن است که به این باور برسد که نمیتواند از کودک خود مراقبت کند و بخاطر شرایط روحی که دارد قادر به تمرکز و تصمیم گیری نیست و ممکن است اقدامات نادرستی را انجام دهد. ممکن است که به فکر صدمه زدن به خود یا کودکش باشد .

افسردگی پس از زایمان

آیا می توان از افسردگی پس از زایمان پیشگیری کرد؟

باید گفت که  افسردگی پس از زایمان به طور کامل قابل پیشگیری نیست. اگر فردی علائم هشدار دهنده را بداند  و بداند که چه عواملی باعث افزایش خطر میشود ، این خود میتواند یک نوع پیشگیری باشد . چند موردی که میتواند برای پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک کننده باشد را بیان میکنم:

  • اینکه در مورد انتظارات خود از خودتان و کودکتان واقع بین باشید .
  • زمانیکه که از بیمارستان به منزل خودتان میروید ، سعی کنید که از قبل اعلام کنیدکه خیلی تمایل نداریدکه افراد برای دیدن شما تا مدتی که شما خودتان را به اندازه کافی پیدا نکردید ، را ملاقات کنید.
  • از دیگران کمک بخواهید و حتی میتوانیدکه از آنها بپرسیدکه چطور میتوانند شما را کمک کنند ، تا اینکار را با برنامه بهتری انجام دهید .
  • سعی کنید که زمانیکه که کودک شما در حال استراحت و خواب است ، شما هم بخوابید . به اینصورت حداقل کمی استراحت خواهید کرد و به اینصورت زمان استراحت خود را با زمان استراحت کودکتان تنظیم کنید .
  • از همسرتان هم برای مراقبت و همراهی در نگهداری از کودکتان کمک بگیرید و همسرتان را هم مشارکت دهید و انتظار نداشته باشیدکه همه ی کارها را باید خودتان به تنهایی انجام دهید .
  • سعی کنید برنامه ای را ترتیب دهیدکه بتوانید ورزش کنید یا پیاده روی بروید و بعبارتی زمانی را برای استراحت خارج از منزل برای خود داشته باشید.
  • سعی کنید که با خانواده و دوستان خود در تماس باشید و با تصور اینکه که نوزادی دارید ، خود را منزوی نکنید.
  • رابطه ی خود را با همسرتان تقویت کنید و برای یکدیگر وقت بگذارید .
  • همیشه این تصور را داشته باشید که در کنار روزهای خوبی که انتظار آنرا دارید ، انتظار روزهای بد هم داشته باشید .

نکته ای که قابل تامل است این است که تقریبا اکثر افرادی که تجربه افسردگی پس از زایمان را داشته اند ، توانسته اند از پس علائم خود بربیایند و بر آن علائم غلبه کنند و بهبودی خود را پیدا کنند .

افسردگی پس از زایمان

چه زمانی باید برای علائم مربوط به افسردگی پس از زایمان به دنبال درمان تخصصی باشیم

این سوال شاید برای خیلی ها پیش بیایدکه واقعا چه زمانی باید برای علائمی که مربوط به افسردگی پس از زایمان پیش آمده به دنبال درمان بود. زمانی که  علائمی که در بالا به آن اشاره کردیم  بیش از دو هفته طول کشیده باشد و فرد نمیتواند عملکرد عادی و طبیعی خود را داشته بشاد و از پس کارهای روزانه خود برنیاید و از پس مراقبت از کودک خود برنیاید و یا افکار آسیب رسان به خود یا کودک خود را داشته باشد و یا بیشتر اوقات روز احساس اضطراب و وحشت و ترس دشاته باشد، نیاز است که در این مورد حتما با یک متخصص صحبت کند و کمک دریافت کند. اگر که در ان لحظه امکان دسترسی به پزشک یا متخصص را ندارد میتواند با اروژانس اجتماعی تماس بگیرد و شرایط خود را مطرح کند و درخواست کمک کند ، تا بتواند از پس این شرایط بحرانی بربیاید.

افسردگی پس از زایمان در مردان

باید گفت که مردان هم میتوانند مبتلا به افسردگی پس از زایمان بشوند. بعبارتی افسردگی پس از زایمان هم برای مادر و هم برای پدر ممکن است بوجود بیاید. پدر گرامی اگر بعد از آمدن نوزاد به منزل علائم افسردگی و اضطراب دارید، پیشنهاد میشود که هم شما و هم همسرتان حتما با پزشک یا یک متخصص روانشناس صحبت کنید و درخواست کمک و راهنمایی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که حدود ۴ درصد از همسران بعد از تولد اولین فرزندشان، افسردگی را تجربه میکنند .

افسردگی پس از زایمان در مردان

تفاوت بین اضطراب پس از زایمان با افسردگی پس از زایمان

 اضطراب پس از زایمان و افسردگی پس از زایمان علائم مشترکی دارند، اما تفاوتهایی هم دارند. علائم اضطراب شامل داشتن ترس های غیر منطقی یا وسواس یا وحشت های غیر منطقی ، نگرانی بیش از حد، احساس همه نشانه های اضطراب پس از زایمان هستند.  اگر فردی چنین علائمی را تجربه میکند، حتما در این مورد با پزشک خود صحبت کند تا اگر توصیه و راهکاری نیاز باشد را دریافت کند .

چگونه می توان به فردی که افسردگی پس از زایمان دارد کمک کرد

 افرادی که  مبتلا به افسردگی پس از زایمان نیاز به حمایت زیادی دارند. راهنمایی که میتوان در این مواقع به افراد و همراهان آنها داد شامل :

علائم افسردگی و اضطراب را بشناسید و از طرفی به علائم خود هم آگاهی داشته باشید و از دوست یا شریک زندگی خود بخواهید در اولین فرصت با پزشکتان در این مورد صحبت کنید .همراه عزیز سعی کنید که  شنونده خوبی باشید بگذارید بدانند که برای گوش دادن و کمک کردن در آنجا هستید. در انجام کارهای روزانه مانند نظافت و انجام امور به آنها کمک کنید. به مادر در انجام کارهای کودک کمک کنید تا مادر هم بتواند زمانی را برای استراحت خود داشته باشد . اگر با وجود همه ی حمایتها حال مادر همچنان در وضعیت طبیعی نبود، او را تشویق کنیدکه حتما در این خصوص با پزشک خود یا یک روانشناس موضوع را درمیان بگذارد .

سعی کنیدکه تا مدتی که حال والدین در وضعی نرمالی قرار بگیرد ، برنامه ریزی کنید تا بتوانید که آنها را همراهی کنید و درکنارشان باشید .

پیمایش به بالا