تفاوت شخصیتی مردان و زنان

تفاوت شخصیتی مردان و زنان

آیا زن و مرد با هم برابرند ؟ زن و مرد با هم برابرند اما این به این معنی نیست که آنها یکسان هستند . از قدیم شاید یکی از دغدغه های افراد این بوده است که این تفاوت ها شناخته شود و هنوز هم ادامه دارد. شاید یک نگرش افراطی این است که بخواهند اینطور بیان کنندکه تفاوتهای طبیعی و روانی را بین زن و مرد نادیده در نظر بگیرند و زن به فضای مردانه کشیده شود و تفاوتها را صرفا با عوامی مثل فرهنگ و تربیت و محیط و شرایط اجتماعی نسبت میدهند و عواملی ذاتی و زیستی بین زن و مرد را نادیده گرفته اند اما واقعیت این هست که زن و مرد از نگاههای مختلف با هم تفاوت دارند. دراین مقاله قصد دارم که تفاوت شخصیتی مردان و زنان را از منظرهای مختلف بصورت روان برای شما بیان کنم. چنانچه تمایل دارید در این خصوص بیشتر بدانید با ما همراه باشید .

تفاوت زنان و مردان

تفاوت زن و مرد از لحاظ بدنی

زن و مرد از لحاظ بدنی با یکدیگر متفاوت هستند. قسمتی از این تفاوتها کاملا قابل مشاهده است و همه ی ما اگر دو تصویر از دو فرد را ببنیم بدون انکه چهره ظاهری ان دو را دیده باشیم متیوانیم بگوییم که کدام زن و کدام مرد است. مواردی از این تفاوت را برایتان بیان میکنم .

  • دستگاه تولید مثل و اندام تناسلی زن و مرد یکی از بارزترین تفاوت ها بین این دو است که این خود باعث میشود که هر کدام وظایف و مسئولیتهایی را تولید و بقاء نسل داشته باشند .
تفاوت زن و مرد

هورمونها

از دیگر مواردی است که در تفاوت زن و مرد از لحاظ بدنی حائز اهمیت است .

  • یکی از هورمونها هورمون تستوسترون است که این هورمون ویژه جنس نر است که در سراسر عمر ترشح میشود ولی در دوران بلوغ ترشح آن بیشتر است. این هورمون در قدرت عضلانی و ترکیب استخوانها سهمی دارد و تستوسترون اثر سازنده قویی در تولید پروتئین در سراسر بدن دارد و قدرت بدنی مرد را افزایش میدهد و توده عضلانی بدن مرد را بیشتر میکند و از این رو مردان میتوانند کارهای سنگین که توانایی بدنی بیشتری را نیاز دارد انجام دهند. همینطور تستوسترون از عوامل رسوب کلسیم در استخوان ها است که این موضوع باعث میوشد که اندازه و استحکام استخوان افزایش پیدا کند و باعث میشود که مردها نسبت به زنها درشتر باشند و شکل لگن مردها بصورت قیفی میشود که این موضوع برای تحمل بار سنگین اماده میکند. همچنین تستوسترون حالات تهاجمی و پرخاشگری و رقابتی را باعث میشود. خود هورمون تستوسترون و نوسانات آن باعث خشمگین شدن مردان میشود که حتی ممکن است این شدت باعث به خطر انداختن خودشان و اطرافیانشان بشود. پوست مردها از خانمها ضحیم تر است که این هم بعلت هورمون تستوسترون میباشد و باعث افزایش متابولیسم در بدن مردان میشود و به همین علت است که اشتهای مردان از زنان بیشتر است. تستوسترون برتمرکز فکر اثر میگذارد و از خستگی کم میکند و ادامه ی فعالیت ها و انجام دادن کارها را آسان میکند.
  • برعکس ان هورمون استروژن است که این هورمون یک هورمون زنانه است. این هورمون در طول عادات ماهیانه دچار نوسان میشود و بیشترین میزان ترشح ان قبل از تخمک گذاری است. ترشح این هورمون اندامهای زنانه را تشکیل میدهد و به شکل دهی اندام زنانه متناسب با کارکرد او می انجامد. همچنین رشد و تکامل لایه داخلی رحم را اماده میکند. با وجود اینکه استروژن در تحریک رشد استخوانها و عضلات اثر دارد و از رشد زیاد آنها جلوگیری میکند و بخاطر همین است که بطور نسبی قد خانمها از مردان کوتاهتر است و با کاهش این هورمون، زمینه افزایش پوکی استخوان افزایش میابد . این هورمون در کاهش چربی خون موثر است. این هورمون به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند و حساسیت های بویایی را زیاد میکند. در نرمی و صافی پوست و کم مویی اثر دارد . نوسان این هورمون باعث ایجاد نوسان در خلق و خوی زنان میشود .
  • پروژسترون هم یک هورمون زنانه دیگر است که در تنظیم دوره ای جنسی و اماده سازی رحم نقش دارد و ادامه ی بارداری بدون این هورمون امکان پذیرنیست .
  • بر اساس آمارها زنان بطور متوسط ۷ سال بیشتر از مردان عمر میکنند. زنان و مردان از لحاظ ساختمان فیزیولوژیکی با هم متفاوت هستند. سن بلوغ متفاوتی دارند. نیازهایی بدنی هر کدام به مواد غذایی متفاوت است. توده ی چربی زنان بیشتر است و بافت عضلانی مردان بیشتر است. متابولیسم زنان کمتر از مردان است بخاطر همین در طول عمرمساوی سوخت وساز کمتری دارند و مواردی از این دست است که در واقع میتوان برای توجیه طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان برشمرد.
تفاوت زن و مرد

حس ها وسایر اندامها

  • حس بینایی مردان از زنان بهتر است و در عین حال حس شنوایی زنان از مردان بهتر است. زنان بویایی حساس تری دارند. از نظر چشایی نوزادان دختر به مواد شیرین علاقه مندی بیشتری دارند و زنان به مزهای ترش حساس تر هستند. پوست زن از پوست مرد لطیف تر و حساس تر است و نسبت به در و لمس حساسیت بیشتری دارد و مردان نسبت به تحمل فشار بالاتر هستند .
  • دخترها در تقلید صداها از پسران مهارت بیشتری دارند و از نظر دستوری و کاربرد واژه ها دختران بهتر از پسرها عمل میکنند .
  • صدای مردان از صدای زنان بهتر است ولی زنان بهتر میتوانند به راحتی عواطف گوناگون را ابراز کنند.
  • بطور متوسط قد زنان کوتاهتر از مردان است و وزن آنان سبکتر از مردان است. به تناسب آن اندامهای داخلی این دو نیز متفاوت است. زنان قلب وشش کوچکتری دارند و به تناسب این موضوع تفاوت در عملکرد را نیز موجب میگردد. حجم قفسه سینه زنان کمتر از مردان است و شانه های باریکتری دارند .
تفاورت زن و مرد

تفاوت بین مرد و زن از لحاظ روانشناسی

  • زنان بصورت متوسط از نظر اضطراب – برونگرایی – مهربانی بالاتر از مردان بودند و مردان هم بطور متوسط عزت نفس بالاتری دارند و قاطع تر برخورد میکنند .
  • نکته اینجاست که برخی از تفاوتها بین زن و مرد را براحتی میتوانید مشاهده کنید. مثلا اینکه طبق تحقیقات زنان گرمتر و حساس تر از مردان هستند. زنان خرد بیشتری دارند و در تشخیص اموری خیلی سریع و دقیق عمل میکنند. زنان دارای هوش هیجانی بالاتری هستند. زنان توانایی بالایی در تشخیص دقیق حالتهای احساساتی دارند. برای مثال با دیدن یک تصویر خنثی، شنیدن تن صدا، دیدن زبان بدن و … میتوانند به احساس آن فرد مقابل و حتی میزان انزجار آن فرد نسبت به شرایط محیط او پی ببرند بدون اینکه علائم ظاهری مشهودی داشته باشند. شاید دلیل عقلانی این توانایی زنها این باشدکه از آنجاییکه زنان مسئولیت فرزند آوری را برعهده دارند باید حساسیت بیشتری نسبت به پیرامون خود داشته باشند و سیگنالها را بهترو راحتتر بتوانند از محیط دریافت کنند تا در تربیت فرزند و نگهداری خانواده از آن بهره ببرند. زنان رابطه گرا هستند و تمایل به تماشا و نظر دارند و استعداد بیشتری برای بنیش و شهود دارند در حالیکه مردان هدف گرا هستند و تمایل به عمل و آزمایش دارند و استعداد بیشتری برای دلیل و منطق دارند .
  • یک مورد دیگر درباره تفاوتهای بین زن و مرد این است که مردان در ابتدای زندگی احساس تنهایی بیشتری دارند و زنان این احساس تنهایی را با افزایش سن بیشتر تجربه میکنند. انسانها زمانیکه متولد میشوند با یک شبکه ی اجتماعی گسترده پا به عرصه ی زندگی میگذارند و با گذشت زمان راه خود را پیدا میکنند و شبکه ی اجتماعی گسترده تری با دوستان و آشنایان خود پیدا میکنند. اما در طول مسیر رشد افراد این شبکه های اجتماعی دستخوش تغییراتی میشوند. تحقیقاتی که انجام شده نشان میدهد که مسیر تنهایی در طول عمر افراد به جنسیت فرد بستگی دارد. برای مثال مردان در میانسالی احساس تنهایی بیشتری میکنند و زنان در سنینی پیری احساس تنهایی بیشتری را تجربه میکنند .
تفاوت زن و مرد
  • مسئله ی دیگری در این مورد مایلم با شما درمیان بگذارم که مردان نسبت به زنان زمان بیشتری را صرف استراحت میکنند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه بارسلونا اسپانیا انجام شده نشان میدهد که مردان نسبت به زنان زمان بیشتری از روز را به سرگرمی و تفریح سپری میکنند. مثلا تماشای تلویزیون، خواندن اخبار و روزنامه، گذراندن اوقات در شبکه های اجتماعی، ورزش، گذراندن وقت با دوستان و … اما یک نکته ی ظریف وجود دارد که زنان با وجود اینکه نسبت به مردان اوقات فراغت کمتری را دارند، اما میزان لذت از فعالیتهای اوقات فراغت در زنان بیشتر از مردان است .
  • مورد دیگر در مورد تفاوت بین زنان و مردان این استکه زنان به جزئیات توجه میکنند و تمایل دارند که در مورد جزئیات یک موضوعی صحبت کند و برعکس مردان به صحبت درمورد تصویر بزرگتر میپردازند. بخاطر همین وقتی که یک تصویر واحد را به خانم و اقا نشان دهند خانمها به جزئیات تصویر اشاره میکنند و اقایان به موارد کلی اشاره میکنند و این نوع بیان به دلیل تفاوت نگاه این دو به تصویر است .
  • مورد بعدی در مورد تفاوت بین زن ومرد، تفاوتهای شخصیتی این دو است که در سنین پایین ظاهر میشود. برای مثال دختران جوان وظیفه شناس تر از مردان هستند .
  • مردان برونگرا آسانتر از زنان برونگرا است و زنان برونگرا تمایل کمتری به تجربه ی شادی و عاشقانه دارند و زنان برونگرا کمتر تمایل به تعهد شغلی بالا دارند
  • مسئله ی دیگر اینکه زنان نسبت به مردان دیدگاه متفاوتی به مسائل زناشویی دارند. نگاه زنان به رابطه ی زناشویی با عواطف و احساسات گره خورده در حالیکه در مردان بیشتر بر جاذبه های فیزیولوژیک رابطه توجه دارند .
تفاوت زن و مرد
  • مسئله ی دیگر اینکه زنان نسبت به مردان دیدگاه متفاوتی به مسائل زناشویی دارند. نگاه زنان به رابطه ی زناشویی با عواطف و احساسات گره خورده در حالیکه در مردان بیشتر بر جاذبه های فیزیولوژیک رابطه توجه دارند .
  • زنان به تشریفات علاقه دارند و دوست دارند که کارهایی انجام دهند که این علاقمندی را نشان دهند و برعکس مردان کمتر تشریفاتی هستند. این مورد را در امور مختلف زندگی مشترک می بینید. خانمها بیشتر درگیر خرید فلان وسیله برای خانه هستند و یا در مورد تمیز کردن و تغییر دکور خانه و … این خانمها هستند که پیش قدم هستند در حالیه آقایان به همان صورت اگر مدتها هم تغییری در ان ایجاد نشود شکایتی ندارند .
  • استقلال برای مردان اهمیت بیشتری دارد و در زنان وابستگی به یک مردی که بتواند بعنوان تکیه گاه برای او باشد لذت بخش خواهد بود. برای مثال مردها تمایل دارندکه در مسائل مالی و معاملات خود مستقل عمل کنند و اگر احساس کنند که دراین حس استقلال خدشه ای وارد شود احساس بدی پیدا میکنند.
  • ترس زنان بیشتر از خشم آنان است و مردان برعکس مردان بیشتر از اینکه بترسند، خشمگین میشوند .
  • صحبت کردن و ارتباطات اجتماعی با دیگران برای زنان مهمتر است. برای مثال وقتی که زنان استرس میگیرند و ازیک موضوعی نگران میشوند خیلی تمایل دارند که با فردی یا افرادی در این خصوص صحبت کنند تا بتوانند ناراحتی و استرس خود را تعدیل و تخلیه کنند. مردان نیزدر برخی موارد نیاز به صحبت کردن دارند. شاید به دلیل فشار مشکلات و مسائل بیرونی نیاز داشته باشند که با همسر خود در این خصوص صحبت کنند و همسر با همدلی و بیان راهکارهای مفید میتواند در کاهش این استرس به همسر خود کمک کننده باشد .
تفاورت زن و مرد
  • زنان نفوذ همسران خود را آسانتر قبول میکنند و مردان در مقابل نفوذ همسران خود مقاومتنشان میدهند. بعبارتی نفوذ در مردان به هنر زن وابسته است و اگرزنان مهارتهای زنانگی را آموخته باشند به راحتی میتوانند در دل همسر خود نفوذ کنند .
  • زنان عاطفی تر از مردان هستند و شاید این انتظاری است که مردها هم از زنان دارند. برای مثال زنان برای مناسبتها برای همسر خود هدیه تهیه میکنند و حواسشان به این گونه موارد است در حالیکه مردان به اینصورت نیستند و این موضوع برای زنان ایجاد ناراحتی میکند که همسرشان به آنان بی اهمیت هستند.
  • زنانها زمانیکه هیجانی مانند ترس وخشم و اضطراب و آرامش وشادی و … را دارند به راحتی میتوان ان را در چهره شان دید اما این موضوع را به راحتی در چهره ی مردان قابل مشاهد نیست. فرضا مردها هنگام گوش دادن یک موضوعی که همسرشان برایشان تعریف میکنند خونسرد هستند و تغییر زیادی را در چهره انان مشاهده نمیکنید و این موضوع برای خانمها متفاوت است. و زنان هنگامی که افکاری ناراحت کننده دارند واکنش های هیجانی تر و احساسی تری نسبت به مردان از خودنشان میدهند.
زوج درمانی

تفاوت زن و مرد از نظر احساسی

واژه ” احساسی ” خیلی به گوش همه ی ما خورده است. ما به اشتباه احساسات را بر خلاف عقلانی بودن میبینیم. بررسی های دقیق علمی نشان میدهد که احساسات، تفکر هوشمندانه را هدایت میکند. یک باوری که از قدیم وجود داشته این بود است مردان به اندازه زنان احساساتی نیستند . اما امروزه با بررسی های علمی به این دستاورد رسیده ایم که زنان احساسی تر از مردان نیستند . در قرن ۱۹ میلادی باوری وجود داشت که زنان احساسی و بی ثبات هستندو احتمالا دچار مشکلات رفتاری میشوند.

 مورد دیگر این است که اصولا ما احساسی بودن زن و مرد را به روشی جانبدارانه توصیف میکنیم. برای مثال مردی که احساساتش را در یک مسابقه ی ورزشی بروز میدهد را ” پرشور” خطاب میکنیم و زنی که بر اثر یک اتفاقی احساساتش را بروز میدهد را ” غیر منطقی ” خطاب میکنیم. بهر تقدیر احساسات یکی از وجوه طبیعی یک انسان است که هم در زنان و هم در مردان وجود دارد. 

از ابتدا با مطالبی که سالیان سال در گوش بشریت گفته شده به این باور رسیدیم که زنان از مردان احساسی تر هستند که البته ممکن است که این موضوع فراوانی بیشتری داشته باشد اما کاملا درست نیست. زنان راحتتر احساسات خود را بیان میکنند . اگر ناراحت شوند راحتتر ان را با گریه نشان میدهند. از کودکی به پسرها گفته اند که پسر که گریه نمیکند . گریه برای زن است. انگار همه انتظار دارند که خانمها وقتی ناراحت میشوند، وقتی احساساتی میشوند انرا به راحتی بروز دهند اما اگر یک مرد احساساتی شود، ناراحت شود و … باید خویشتن دار باشد و انرا در چهره ی خود نمایان نکند ( البته نشان دادن هیجان بصورت خشم برای مردان شاید خیلی طبیعی باشد و همگان انتظار ان را داشته باشیم و این را نشانه اقددار یک مرد بدانیم ) اما اگر یک مرد بخواهد این احساسات را بصورت یک واکنش ا حساسی مانند گریه از خود نشان دهد خیلی شاید برای حسن شهرت یک مرد مناسب نباشد .

تفاوت زن و مرد

نگاه متفاوت زن و مرد از نظر احساسی

  • زنان میخواهند که مورد حمایت از طرف همسر یا خانواده قرار بگیرند و به این حمایت اهمیت و بها میدهند. اگر زنان احساس کنند که مورد بی توجهی قرار میگیرند بشدت آزرده و ناراحت میشوند و واکنش های عاطفی شدیدی از خود نشان میدهند. البته گفتن این مورد به این معنی نیست که مردان نیاز به حمایت ندارند. چیزی که برای یک مرد مهم است این است که شخصیت او به واسطه ی حمایت دیگران زیر سوال نرود. مردها دوست دارند که اعضای خانواده روی او تکیه کنند و این موضوع به مردحس خوبی را منتقل میکند .
  • زنان تحمل بیتشری در برابر رنج های بدنی از خودشان نشان میدهند تا رنج های روحی. همه ی ما میدانیم که خانمها از نظر جسمی و بدنی در طول دوران زندگی خود فشارها و دردهای زیادی را تحمل میکنند. دردهای دوران عادت ماهیانه، دردها و فشارهای دوران بارداری و … دردهایی هستند که خانمها در دوران زندگی خود با آن دست و پنجه نرم میکنند و با موفقیت آنرا سپری میکنند ولی در مورد رنج های روحی انقدر تاب آوری ندارند و شکننده میشوند .
  • اعتماد به نفس در مرادان بیشتر است و نیاز به نوازش و آغوش کشیده شدن در زنان بیشتر است

خلاصه اینکه اگر بخواهیم در مورد تفاوتهای زن ومرد صحبت کنیم میتوانیم ساعتها و صفحات زیاد در این مورد حرف بزنیم و بنویسیم. ما قصد داشتیم که این ذهنیت را ایجاد کنیم که زن ومرد به دلایل مختلف فیزیولوژیکی و روانی با یکدیگر متفاوت هستندو بهتر است که هر یک از ویژگی ها و توانایی های طرف مقابل آشنا باشد تا بهتر بتواند علت رفتارهای طرف مقابل را متوجه شود و بهتر او را درک کند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا