فرق خیانت زن و مرد

فرق خیانت زن و مرد

خیانت همسر میتواند به صورت خیانت مرد به زن باشد یا خیانت زن به مرد. موردی که همواره شنیده شده این است که هر از چندگاهی از گوشه و کنار میشنویم که زنی شکایت میکند از اینکه همسرم به من خیانت کرده و احساس میکنم که پای زن دیگری در میان است و یا برعکس میشنویم که مردی شکایت میکند که همسرم به من خیانت کرده. این موضوع در دنیای امروز بیشتر شده است و میزان شکایت افردی که به مراکز مشاوره خانواده در این خصوص مراجعه میکنند بیشتر شده است. البته اگر بخواهیم دلایل افزایش این موضوع را بررسی کنیم شاید به موضوعاتی از قبیل تهاجم فرهنگی، شبکه های اجتماعی گسترده، تربیت های غلط خانوادگی، مشکلات اقتصادی، نبود مسئولیت و تعهد به زندگی مشترک و … دلایل مختلفی برای افزایش خیانت در زندگی مشترک است. در این مقاله قصد داریم که به موضوع خیانت همسر بپردازیم تا اطلاعاتی هر چند مختصر را در اختیار شما خواننده ی عزیز قرار دهیم .

آسیب خیانت اثرات تکان دهنده ای را  در رابطه ایجاد میکند، خواه این خیانت باشد یا توهم خیانت اما باعث از بین رفتن اعتماد در زندگی مشترک خواهد شد .

فرق خیانت زن و مرد

تعریف خیانت

خیانت در فرهنگ لغت یعنی پیمان شکستن، بی وفایی نقض پیمان بین دو نفر و معانی دیگر که نشان دهنده ی عدم تعهد به قوانینی که باید رعایت شود را میگویند. خیانت در هر حوزه ای که باشد عملی ناپسند و غیراخلاقی است و هیچ کس یا هیچ فرهنگی با خیانت احساس خوب و موافقی ندارد. بحثی که ما میخواهیم درباره آن صحبت کنیم خیانت در زندگی مشترک است که بسیار شکننده و ناراحت کننده است و باعث از بین رفتن کانون خانواده بصورت سالم خواهد شد .

خیانت قابل بخشش است؟

پاسخ به این سوال هم جواب مثبت دارد و هم جواب منفی دارد. گاهی اوقات بعضی از مشکلات و خیانت ها قابل بخشش است و بعضی از خیانت ها قابل بخشش نیست. البته که روحیات و خلقیات و شخصیت دو طرف نیز موثر است.  گاهی اوقات یکی از طرفین تصور میکند که همسرش به او خیانت میکند و دلایل و شواهد کافی برای ادعای خود ندارد .

فرق خیانت زن و مرد

دلایل خیانت زن به مرد

اصولا وقتی اسم خیانت به گوش مان میخورد بطور اتوماتیک ذهنمان به سمت خیانت مرد به زن میرود. اما زنان نیز خیانت میکنند. البته ممکن است که دلایل متفاوتی از خیانت مردان وجود داشته باشد. چند نمونه از دلایلی که زنها را به سمت خیانت سوق میدهد، عبارتند از :

  • زنان زمانیکه احساس کنند که از طرف همسرشان نادیده گرفته شده اند، در این شرایط به دنبال فردی میگردند که آنها را ببیند. یعنی خانمی که در منزل مسئولیت خانه داری و نگهداری از فرزندان و حتی مسئولیت های مالی خانه را بر عهده دارد وقتی که میبیند همسرش هیچ بهایی به این خدماتی که انجام میدهد را نمیدهد بنابرین به دنبال فردی میگردد که از او بخاطر کارها و خدماتی که انجام میدهد تشکر و قدردانی نماید و در حقیقت او را ببیند .
  • برای زنان داشتن رابطه ی عاطفی مهمتر از داشتن رابطه ی جنسی است. زنان دوست دارند که باشریک زندگی شان صحبت کنند و لحظات خوبی را در کنار هم سپری کنند و بعبارتی همدمی داشته باشند و وقتی که برداشت کنند که همسرشان این توجه را نمیکند، ممکن است فردی را که این احساس را به او بدهد را جذب کنند .
  • گاهی اوقات زنانی هستند که اصلا قصد خیانت ندارند و اتفاقا خیلی هم زندگی و خانواده خود را دوست دارند. اما یک مشکل وجود دارد و ان اینکه زنانی که خیلی مسئولیت در زندگی برعهده دارند و تمام اوقات زندگی را با مسئولیتهایی که بر عهده دارند سپری میکنند، گاهی اوقات یک دفعه انگار که باطری خالی میکنند و از همه ی مسئولیتهایی که برعهده دارند خسته میشوند و حالا در این حین اگر فردی پیدا شود که از زحمات او قدردانی میکند و دلجویی میکند ممکن است که زن را به سمت اینکه با او بیشتر هم کلام شود سوق پیدا کند .
  • گاهی اوقات مردان به علت مشغله های زیادی که دارند و ساعات کار طولانی که دارند ممکن است که زنان اوقات بیشتری را در خانه تنها باشند. بنابرین از نظر احساسی از همسرشان دور هستند و زنان برای پرکردن خلاء عاطفی و تنهایی خود به دنبال رابطه ی خارج از ازدواج میگردند .
  • گاهی اوقات زنان از رابطه اشان انتظاراتی بیش از اندازه دارند و تمایل دارند که همسرشان تمام وقتشان را در اختیار او باشند و اگر این خواسته ی آنها براورده نشود به دنبال جایگزین میگردند .
  • گاهی اوقات بخاطر آسیبهایی که دیده اند، قصد دارند که آن را در زندگی خود جبران کنند. حالا ممکن است که این آسیب را قبلا از همسر خود دیده و در نتیجه بعدا سعی میکند که آن را به نحوی جدی تر جبران کند .
  • گاهی اوقات ممکن است که خیانت به این علت باشد که زن از رابطه ی جنسی خود با همسرش راضی نباشد و در نیتجه به سمت رابطه ی فرازناشویی سوق پیدا کند .
فرق خیانت زن و مرد

حالات زن بعد از خیانت

کسانی که دارند این مطلب را میخوانند شاید براشون سوال پیش بیاد که حالات زن بعد از خیانت به چه صورت است. جواب این سوال خیلی مشخص نیست یعنی نمیتوان گفت که واقعا حاالات مشخصه و شاخصی وجود دارد یا خیر. اما در کل میتوان گفت که اصولا هر رفتار متفاوتی از قبل مانند بی تفاوتی و بی توجهی، نداشتن رابطه ی صمیمی با همسر، عدم علاقه به رابطه جنسی با همسر، شاید احساس گناه و افسردگی و احساس ترس از رفتاری که انجام داده باشد .

اما نکته ی حائز اهمیت این است که واقعا هر تغییر رفتاری نشان دهنده ی خیانت نیست. چرا که علائم مشخص و منحصر به فردی وجود ندارد که بگوئیم که اگر این علائم را دیدیم صددرصد خیانت انجام شده است. بنابرین توصیه میشود اگر تغییر حالات ونشانه هایی مشاهده شد که تصور کردیم که ممکن است خیانتی صورت گرفته قبل از هر فکر دیگری ابتدا با همسر خود صحبت کنید و علت تغییر رفتار را جویا بشوید و نظر و احساس خودتون را نسبت به تغییر رفتار ایشون به همسرتان بیان کنید و سوء تفاهم ها و مشکلات بین تان را بر طرف کنید .

دلایل خیانت مرد به زن

  • یکی از دلایلی که مردان به سمت خیانت سوق داده میشود این است که همسرشان برای آنها جذابتی جنسی قبل را ندارد و بنابرین به سمت افراد جایگزین میروند .
  • بعضی از مردان دوست دارند گاهی اوقات شیطنت هایی داشته باشند و گاهی اوقات هم بیشتر از یک شیطنت است و از طرفی فکر میکنند که از طرف انها مشکلی ایجاد نمیکند و اینکه میتوانند توجیهاتی داشته باشند .
  • گاهی اوقات ممکن است که مرد یک تجربه ی بدی را سپری کرده است و این تجربه ی تلخ باعث شده است که عزت نفسش پایین بیاید و از دیدن همسرش خجالت میکشد. بنابرین برای اینکه بتواند این عزت نفس پایین را جبران کند وارد یک رابطه با فرد دیگری میشود تا بتواند این خلا را جبران کند.
  • گاهی اوقات مرد احساس میکند که همسرش مانند قبل به او اهمیت نمیدهد و بنابرین برای پیدا کردن فردی که به او اهمیت میدهد در جایی غیر از خانه و خانواده میگردد.
  • مردی ممکن است بجای صحبت کردن در مورد نگرانی های خود ان را در خودش بریزد و برای کنترل خشم خود به سمت رابطه ی فرازناشویی برود.
  • ممکن است که مرد احساس کند که همسرش به اندازه کافی قدر او را نمیداند. یعنی مرد و زن زندگی بدی ندارند و مرد فردی تلاشگر است و برای زندگی خود زحمت میکشد و حتی رابطه ی جنسی مطلوبی هم دارند. اما مرد احساس میکند که همسرش به اندازه کافی که او زحمت میکشد از او قدردانی نمیکند .
  • همسر مرد توهم خیانت دارد و مدام از رفتارهای همسرش تصور میکند که مرد به او خیانت میکند .
  • ممکن است که دسته ی از مردان به علت تنوع طلبی و میل جنسی زیادی که دارند، نتوانند همه ی نیاز های خود را در خانواده ارضا کنند و بنابرین برای ارضا نیاز خود به دنبال رابطه ی فرا زناشویی بگردد .
  • گاهی اوقات گشتن با دوستان ناباب یا عدم پایبندی به اصول اخلاقی دلیلی باشد برای اینکه فرد به دنبال رابطه ی خارج از زندگی مشترک باشد .
فرق خیانت زن و مرد

حالات مرد بعد از خیانت

همانطور که در چندسطر بالاتر هم گفتیم هیچ نشانه ی مشخصی برای اینکه بگوئیم که الان یک فردی با این علائم در حال خیانت کردن است وجود ندارد . شاید اگر بخواهیم بگویئم همان حالات بالا است. بعبارتی اصولا هر رفتار متفاوتی از قبل مانند بی تفاوتی و بی توجهی، نداشتن رابطه ی صمیمی با همسر، عدم علاقه به رابطه جنسی با همسر، شاید  احساس گناه و افسردگی و احساس ترس از رفتاری که انجام داده باشد .

اما باز هم تکرار میکنم که هر زمان تغییری در حالات همسر خود مشاهده کردید قبل از اینکه از خیانت همسرتان مطمئن نشدید، به همسرتان سوء ظن نداشته باشید و حتی خودگویی و خود خوری نداشته باشید و سعی کنید که اطلاعاتتون را کامل تر کنید و همانطور که در بالا نیز گفته شد سعی کنید که ابتدا با همسرتان صحبت کنید و مشکل و سوء تفاهم را برطرف کنید و اگر حتی ثابت شد که خیانتی صورت گرفته، یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که به دنبال علت خیانت باشید.

نشانه های خیانت همسر

قاعدتا هر زمان که خیانتی صورت میگیرد علائم و نشانه هایی دارند. یعنی از یکسری رفتارها در طرف مقابل میتوان شک کرد که احتمالا مشکلی وجود دارد . در اینجا قصد داریم تعدادی از این علائم را به اختصار بیان کنم .

  • همسرتان مانند قبل به جزئیات اهمیت نمیدهد. یعنی قبل تر یک مواردی برای شما در زندگی مشترک مهم بود. همسرتان به جزئیاتی توجه میکردن و براشون یکسری موارد در شما اهمیت داشت. فرضا اینکه با هم صبحانه بخورند یا حتما موقعی که از منزل خارج میشوند از هم خداحافظی کنند از کارهای شما تشکر و قدردانی میکردند و … اما الان اصلا براشون مهم نیست و شاید اصلا انجام هم ندهند. در حالیکه که مشکلی از طرف شما ایجاد نشده و این تغییر حالت ها بی دلیل است .
  • همسرتان از نظر ظاهر تغییر کرده است. یعنی همسرشما بیشتر از قبل به خودش توجه میکند. سعی میکند که اراسته تر و متفاوت تر از قبل به خودش برسد و زمانیکه که میخواهد بیرون برود ضمن آراستگی خیلی هم نشاط دارد .
  • خیلی به حریم خصوصی خودش اهمیت میدهد. یعنی اینکه خیلی برایش مهم است زمانیکه دارد با تلفن صحبت میکند حتما اگر خواستید وارد اتاق بشوید در بزنید یا به هیچ وجه سمت گوشی همراه فرد نروید و اصلا به وسایل شخصی ایشان مثل کیف و … بدون هماهنگی نزدیک نشوید .
  • همسرتان زمان کمتری را با شما سپری میکند. بعنی تمایلی ندارد که زمان خالی خود را که کار ندارد را با شما سپری کند. قبل تر اگر که از سرکار میامدند و کاری نداشتند زمانشان را در خانه و د ر کنار اعضای خانواده میگذراندند اما الان تمایلی ندارند که وقت خود را در خانه بگذرانند و با دلایل واهی مایلند وقت خود را در جایی غیر از خانه داشته باشند.
  • رفتارهای مشکوک انجام میدهد. یعنی اینکه شما ملاحظه میکنید که همسرتان مشکوک شده. کارهای عجیب و غریب انجام میده. میخواد بره فرضا دستشویی گوشی ش را با خودش میبره،  میخواد بره حمام گوشیش را خاموش میکنه یا یک جایی مخفی میکنه. شب که همه خوابند، بلند میشه و خیلی آهسته با تلفن صحبت میکنه و ….
  • ممکن است که همسرشما رفتارهای اغراق آمیز داشته باشد. یعنی فرضا از شما بیش از حد تعریف و تمجید کند و یا کادو و هدیه های ارزشمندی میخرند برای اینکه ذهن شما را منحرف کنند و شما تصور کنید که چقدر همسرتان شما را دوست دارد و دیگر ذهنتان به سراغ موضوعات دیگر نرود.
  • فردی که خیانت میکند گاهی اوقات خلق بهتری نسبت به قبل دارد. شاد و شنگول است . انگار که روی زمین نیست و روی ابرها راه میرود. بخصوص در روزهایی که قرار ملاقات دارد .
فرق خیانت زن و مرد
  • رفتارهای خارج از عادت. یعنی میبینید که همسرتان شروع به انجام دادن کارهایی کرده است که تا قبل ازاین انجام نمیداده و حتی قبلتر اگر از او درخواست انجام آن را داشتید، امتناع میکرده. فرضا تا قبل اصلا لباس اسپورت نمیپوشیده و هر چه شما درخواست میکردید ایشان مخالفت میکردند و الان میبینید که خیلی راحت اسپورت میپوشند و خیلی هم از این تغییر احساس رضایت دارند.
  • ممکن است گاهی اوقات بعضی از همسران کم تجربه شما را در شبکه های اجتماعی بلاک کنند. برای اینکه شما نتونید که خیلی سر از کار ایشون در بیاورید.
  • تغییر مداوم رمز گوشی یا تغییر زیاد شماره تلفن خود یا داشتن یک خط دیگر تلفن میتواند یکی دیگر از علائم و نشانه های خیانت باشد .
  • مرافبت شدید از تلفن همراه و ارسال پیامک بصورت پنهانی .
  • شاید یکی از نشانه های این باشد که همسرشما در حال فرار رو به جلو باشد. یعنی پشت سر شما پیش دیگران بدگویی میکند و اینکار را انجام میدهد که ذهن ها را آماده کند تا اگر موردی علنی شد برای خودش دلیل داشته باشد.
  • عدم صداقت در ازدواج یک نشانه خطرناک از خیانت است .
  • گاهی اوقات میبینید که همسرشما حاضر نیست که با شما به مکانهای خاصی برود و از رفتن با شما به بعضی جاها اجتناب میکند .
  • همسرتان دروغ های کوچک با تعداد زیاد میگوید. یعنی دروغ هایی میگوید که شما را ناراحت نمیکند و شما بی تفاوت از کنار آن میگذرید، اما نکته اینجاست که تعداد زیادی از این سبک دروغ را استفاده میکند.
  • خیلی به شما اهمیت نمیدهد. یعنی اگر ملاحظه کردیدکه همسر شما تنبل و بی تفاوت شده و وقتی که در کنار هم هستید سعی میکند که از شما دوری کند و علاقه ای به صرف وقت با شما ندارد حتما به دنبال دلیل باشید.
  • خیلی بد اخلاقی میکند و قلدری میکند و مدام شما را تحقیر میکند. یعنی رفتارهایی که شما قبلتر هم انجام میدادید و یا همان سبکی که قبلا در خانه میگشتید یا در بیرون بودید را شروع میکند به تحقیر کردن که فرضا این چه وضع سرو لباس هست و ….
  • پنهان کردن بیش از حد. یعنی میبیند که همسر شما با تلفن صحبت میکند و میگوید فرضا با فردی است که شما هم او رامیشناسید و از او که میپرسی چه خبر و چی شده به هیچ وجه در ان مورد به شما چیزی نمیگویدو بهانه اش هم رازداری است .
  • طفره رفتن از پاسخ به سوالات شما. یعنی اگر که شما تغییر رفتاری را در همسر خود مشاهده میکنید و در این خصوص از ایشان سوالی میپرسید ایشون مدام از پاسخ به شما طفره میروند و یک جوری جواب شما را نمیدهند .
  • بهانه گیری میکند. یعنی سر موضوعات کوچک گیر میدهد .
  • غیر قابل پیش بینی شده است. یک دفعه یک تصمیمی میگیرید . یک کارهای خاصی انجام میدهد .
  • رفتار همسرتان در تخت با شما تغییر کرده است .
  • شما را فرضا با خانم یا آقای جدیدی آشنا میکند. یا فرضا با خانواده ای که قبلا متعارف رفت و آمد داشتید را سعی میکند که بیشتر رفت آمد داشته باشید.
  • در مورد بقیه آدمها خیلی غیبت میکند. یعنی فرضا میگوید که ببین فلان کس چقدر آدم خاصی است و … یعنی در مورد آدمها و زن و شوهر های دیگر خیلی حرف میزند و غیبت میکند.
  • سعی میکند که شما با دوستانش خیلی ارتباط نداشته باشید .
  • برنامه ها و اندیشه هایش در مورد آینده تغییر کرده یک دفعه میبینید شروع میکند به کارهای جدیدی که تا بحال انجام نداده بودند و برنامه ریزی های جدیدی را انجام میدهد .

البته لازم به ذکر است که وقتی میگوئیم همسر منظورمان میتواند هم زن باشد و هم مرد باشد. و اینکه لزوما همه ی این علامتهایی که اشاره شد به منظور لزوما خیانت نیست اما میتواند شما راهوشیار تر کند که با آگاهی بیشتری جلو بروید .

فرق خیانت زن و مرد

پیامدهای خیانت در زندگی مشترک

قطعا وقتی خیانت صورت میگرید روی ابعاد مختلف زندگی اثر خود را میگذارد و پیامدهایی را به بار خواهد داشت. در زیر چند نمونه از آن پیامدها را بیان میکنیم.

  • فردی که به او خیانت شده فکر میکند که کمبودهایی در زندگی است که فرد دیگر به او ترجیح داده شده است.
  • فردی که به او خیانت شده خیلی اعتماد به نفسش کاهش پیدا میکند .
  • فردی که به او خیانت شده خیلی حس تنها بودن و رها شدگی پیدا میکند و احساس میکند که در زندگی رها شده و این باعث اضطراب او میشود.
  • فردی که به او خیانت شده احساس ناامیدی و افسردگی شدید پیدا میکند.
  • فردی که به او خیانت شده در مورد توانایی ها و نقاط قوت خودش احساس تردید میکند که اصلا آیا او فرد توانمندی بوده اصلا یا خیر.
  • فردی که به او خیانت شده احساس سرخوردگی و بی ارزشی میکند.
  • فردی که به او خیانت شده خیلی احساس نفرت و خشم پیدا میکند نسبت به هرچه جنس مخالف خودش .
  • فردی که به او خیانت شده دیگر مطمئن نیست که بتواند به زندگی مشترک ادامه بدهد و احساس میکند که نمیتواند برای زندگی مشترک تلاش کند .
  • فردی که به او خیانت شده خیلی احساس بددلی و نا اعتمادی به همسر و هر فرد دیگری پیدا میکند و میگوید که دیگر نمیتواند به هیچ کسی اعتماد کند.

زندگی بعد از خیانت به چه صورت است ؟

قاعدتا زندگی مشترک بعداز خیانت به صورت قبل نخواهد بود. اما یکسری توصیه برای شما دوست عزیزی که مورد خیانت قرار گرفتید را دارم .

از انجام یکسری کارها پرهیز کنید :

  • خودتان را سرزنش نکنید. یعنی فکر نکنیدکه این تقصیر شما بود که همسر شما خیانت کردند.
  • به دلدار همسرتان فکر نکنید. یعنی با خودتان این فکر را نکنیدکه دلدار همسرتان با همسرتان چطور رفتار میکند و مدام او را در ذهن خودتان پرورش دهید .
  • برای خیانت همسرتان دنبال دلیل منطفی نباشید. که ا گر او اینکار را کرد دلیل داشته .
  • خیانت همسرتان را جار نزنید. یعنی اگر متوجه شدید همسرتان خیانت کرده شروع نکنید به همه ی نزدیکان خودتان و همسرتان این خبر را پخش کنید.
  • به قضاوت و نظر دیگران اهمیت ندهید. اصولا افراد دوست دارند که یک موضوع را بزرگ نمایی کنند و راههایی را پیشنهاد میکنندکه خودشان برای خودشان انجام نمیدهند. اما برای دیگران راحت ویزیت میکنند.
  • قبل از انجام هر تصمیمی خوب فکر کنید و در عصبانیت تصمیم عجولانه نگیرید.
  • همسرتان راتنبه نکنید. فرضا نگوئید که حالا که اینکار را کردی من دیگر فلان کار رابرای تو انجام نمیدهم.
  • به همسر خود زمان بدهید. یعنی ممکن است که یک اشتباهی صورت گرفته و زمان میخواهد برای جبران آن .
  • در مورد احساس خودتان با همسرتان صحبت کنید و خواسته هایتان را با همسرتان درمیان بگذارید .
  • سوالاتتان را از همسرتان بپرسید. یعنی همان سوالاتی که مدام در ذهنتان است که چرا همسرتان این کار را کرده است را مستقیم از همسرتان بپرسید.
  • به صحبت های همسرتان گوش بدید .
  • برای اطمینان از سلامتی خود و همسرتان آزمایش بدهید برای جلوگیری از بیماریهای مقاربتی .
  • سعی کنید برای بهبود رابطه تان، تعاملات خود را به همسرتان بهبود ببخشید.
  • تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید همچنان در این رابطه باقی بمانید یا خیر؟
  • بیشتر با هم دیگر وقت بگذرانید .
  • برای بخشش هر دو باهم تلاش کنید.
  • از خودتان مراقبت کنید و راههای خود مراقبتی را اموزش ببینید و انجام بدهید.
  • حتما با یک کارشناس صحبت کنید و به روانشناس مراجعه کنید .
فرق خیانت زن و مرد

خیانت همسر را چگونه فراموش کنم؟

سوالاتی ممکن است که در ذهن شما ایجاد شود از این قبیل که آیا باید به زندگی بعد از خیانت با همسرم ادامه بدهم؟ آیا بخشش کامل امکان پذیراست ؟ ایا رابطه تان مثل قبل خواهد شد ؟

یکی از ابتدایی ترین موضوعاتی که به ذهن هر فردی میاید این استکه به فکر جدایی بیافتید. اما دوست گرامی با خود صادق باشید. کدام یک از ما آدمها تا بحال در زندگی خود اشتباه نکردیم. همه ی ما د رزندگی خود اشتباهاتی داشته ایم . ممکن است کوچک یا بزرگ باشد و ما انتظارداشتیم که دیگران ما را بخاطر اشتباهمان ببخشند .

نکته ی بعد اینکه ممکن است که افرادی باشند که تا بحال خیانت نکردند اما افراد خوبی هم نبودند. یعنی مشکلات خاص خودشان را داشته اند. شاید یک نگاه این باشدکه این مشکل خیانت هم یک مشکل است که برای ان بشود راه حل پیدا کرد.

سعی کنید که به همسرتان فرصت بدهید برای تغییر. میتوانید در این مسیر از یک روانشناس کمک بگیرد. و سعی کنید که با شفقت به این موضوع نگاه کنید. ممکن است در این حرکت همسرتان شما نیز مقصر باشید. پس سهم خود را بپذیرید و شما هم سعی کنید که در خوداصلاحاتی را ایجاد کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا