بهترین راه های درمان استرس حاد

بهترین راه های درمان استرس حاد

استرس حاد یکی از اختلالات روانی است و اصولا بعد از اینکه یک اتفاق ناگوار برای فرد رخ میدهد، بروز میکند. طبیعتا بعد از بروز آن اتفاق علائمی در فرد بروز میکند و اگر به آن بی توجهی نشان داده شود، و درمان نشود ممکن است منجر به استرس بعد از سانحه بشود. استرس حاد (ASD) و استرس بعد از سانحه (PTSD) خیلی بهم نزدیک هستند. اصولا افراد بعد از استرس حاد به استرس بعد از سانحه مبتلا میشوند. ما دراین مقاله قصد داریم که بهترین راه های درمان استرس حاد را برای شما بیان کنیم .

استرس حاد

تعریف استرس حاد

استرس حاد اصولا بعد از یک رویداد یا اتفاق ناگورا بوجود می آید و علائم معمولا بین ۳ روز تا یکماه بعد از آن اتفاق در فرد باقی می ماند و اگر علائم را بعد از یکماه تجربه نماید آن وقت تشخیص استرس بعد از سانحه را به خود میگیرد.

علائم استرس حاد

علائم استرس حاد به اختصار عبارتند از :

  • فرد نمیتواند جلوی بازگشت هایی که از آن اتفاق ناگوار به ذهن فرد میاید جلوگیری کند .
  • خلق فرد تغییر میکند و او افکار منقی و ناراحتی و غمگینی را تجربه میکند .
  • گاهی اوقات فکر میکند که از خودش یا از محیط جدا شده .
  • گاهی اوقات دچار فراموشی آن قسمتهایی از زندگی که آن خاطره ناگوار اتفاق افتاده می شود .
  • فرد بطور آگاهانه از مکانها یا شرایطی که آن اتفاق ناگوار را برای او تداعی میکند، پرهیز می نماید .
  • مشکل درخواب پیدا میکند و شاید خیلی بیخوابی را تجربه کند .
  • خیلی تحریک پذیر و پرخاشگر می شود .
  • احساس خستگی ، کاهش تمرکز، بیقراری در فکر را خیلی تجربه میکند .
  • احساس اضطراب و افسردگی دارد .
  • تغییر در اشتها و اصولا کاهش وزن را تجربه میکند .
  • ممکن است دچار حملات وحشتزدگی بشود .
  • احتمال دارد که افکاری از جنس خود آزاری و خودکشی را نیز داشته باشد .

البته برای اطلاعات بیشتر در این خصوص توصیه میکنم به مقاله ای که در این خصوص در سایت گذاشته شده مراجعه بفرمایید. لیکن در ادامه در خصوص راههای درمان استرس حاد مطالبی را عنوان خواهم کرد .

راههای درمان استرس حاد

موضوعی که مهم است درباره راههای درمان استرس حاد از آن آگاه باشیم این است که بهبودی بعد از استرس حاد امکان پذیر است. راههای مختلفی برای درمان استرس حاد پیشنهاد گردیده است که سودمندی و مفید بودن آن امتحان شده است. با درمان فرد از عواقب تروما نجات پیدا میکند. در خقیقت درمان علائم را کاهش میدهد  و همچنین به فرد کمک میکند که عزت نفسش بالاتر برود و به تناوب آن خود فرد در پیشبرد بهتر درمان کمک کننده خواهد بود و ما سعی میکنیم در ادامه به آن اشاره کنیم :

یکی از شیوه های موثر درمان شناختی رفتاری است. این روش درمانی بر مبنای شواهد است که به فرد این امکان را میدهد که افکار و احساسات و هیجان های خود را بهتر بشناسد. این روش درمان یک روش ساختار مند است و با همکاری مراجع و درمانگر امکان پذیر است. کسی که به استرس حاد دچار شده است دارای مشکلاتی در شناخت ها یشان هستند که ما به آن میگوئیم تحریف های شناختی که در مورد آن اتفاق دارند و به دنبال آن فرد آن اتفاق را خیلی بیش از حد برآورد میکند و اصطلاحا به آن میگوئیم فاجعه سازی و در درمان شناختی رفتاری سعی بران است که با چالش انداختن باورها و افکار فرد، باورهای نادرست را اصلاح کنند و همچنین با تکنیکهای رفتاری مانند تکنیک های آرامش سازی و …. فرد را قادر کند تا بتواند بر افکار و رفتار خود مدیریت داشته باشد. لازم بذکر است که این شیوه ی درمان برای اختلالاتی مانند افسردگی ، اضطراب ، وسواس هم سودمنداست .

در درمان شناختی رفتاری از تکنیکی که خیلی استفاده میشود، تکنیک مواجهه سازی است. فردی که دچار یک استرس حاد شده است، اصولا از موقعیت و شرایطی که فرد را یاد آن خاطره بیاندازد، پرهیز میکنند و درمانگر سعی میکند که فرد را با آن موقعیت مواجه کند. تکنیک های مختلفی برای مواجهه سازی پیشنهاد شده است.  مواردی مانند :

 مواجهه مستقیم و سریع ( که البته این روش خیلی مناسب نیست ) ، یک روش دیگر مواجهه ، حساسیت زدایی سیسمتاتیک است که البته برای کاهش اضطراب فرد از تکنیکهای آرامش بخشی نیز همزمان استفاده میکنند . روش دیگر حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم است که این روش خیلی روش سودمند و اثر بخشی شناخته شده است .

دارو درمانی یکی از درمانهایی است که برای استرس حاد استفاده میشود. التبه که باید در این خصوص حتما با روانپزشک صحبت شود. اما داروهایی ضد افسردگی بعنوان یکی از راههای درمان استرس حاد استفاده میشود .

بغیر از رواندرمانی و دارو درمانی روشهای  مکملی هم پیشنهاد شده است. مثلا روشهایی مانند رایحه درمانی، هنر درمانی، ذهن آگاهی، آموزش روشهای کاهش استرس، آموزش تکنکیهای تمرکز حواس، مدتیشن، یوگا، آموزش شیوه هایی برای رفع مشکلات خواب، کمک گرفتن از گروه های حمایتی برای درمان تروما، مثلا سفرهایی با محتوای شفا بخشی .

درمان استرس

درمانهای خانگی برای استرس

درمانهای خانگی برای استرس با تغییر سبک زندگی روشی است که برای افرادی که در زندگی روزمره دچار استرس میشوند میتوان پیشنهاد داد. این شیوه ها برای زمانی است که فرد دچار یک استرس میشود و شاید هنوز آنقدر حاد نشده است که فرد احساس کند که باید سریعتر به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کند .

روشهایی که در زیر به آن اشاره میکنیم را هر فردی میتواند بعنوان یک سبک زندگی جدید در زندگی خود استفاده کند با بتواند کیفیت زندگی خود را بالا ببرد.

تغذیه سالم

تغذیه صحیح یکی از مهمترین روشهایی است که میتواند کیفیت زندگی هر فرد را تحت تاثیر قرار دهد .بهتر است در وعده هایی غذایی از موادی مانند پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی و چربی های اشباع نشده ، مصرف سبزی جات و میوه های تازه ، ویتامین گروههای B که در موادی مانند سیب زمینی ، موز ، تخم مرغ ، لوبیا یافت میشود استفاده کرد و در عین حال از موادی مانند الکل ، مواد غذایی سرخ شده ، کافئین ، سیگار پرهیز کرد.

ورزش

ورزش کردن هم یک روش خیلی سودمند برای یک زندگی سلامت است . اینکه ورزش در برنامه ی روزانه قرار بگیرد ، خیلی موثر خواهد بود . حتی اگر این ورزش بصورت گروهی باشد ، میتواند در کاهش و کنترل استرس خیلی موثر باشد . ورزشهای فردی مانند پیاده روی ، شنا ، یوگا ، کوهنوردی و … میتواند یکی از بهترین روشهای درمان خانگی برای کاهش استرس به شمار بیاید .

 مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی از روشهای موثر برای کاهش استرس باشد. زمانیکه فرد برای زندگی خود برنامه ریزی داشته باشد ، میتواند عملکرد خوبی در زندگی خود داشته باشد و بهتر بتواند به اهداف زندگی خود برسد و هر جایی که احتمال مشکلی باشد ، بتواند با برنامه ریزی درست با آن مواجه شود و حتی اگر مشکلی هم پیش امد ، بتواند خیلی خوب و منطقی آن را پشت سر بگذارد.

استفاده از گیاهان دارویی

از آنجائیکه کشور ما از لحاظ گیاهان دارویی ، امکانات و دانش زیادی دارد ، میتواند بعنوان یک روش برای درمان استرس های روزمزه از آن بهره برد . البته که پیشنهاد میگردد در این خصوص حتما با یک متخصص داروهای گیاهی مشورت گردد ، برای اینکه عوارض جانبی یا تداخل با داروهای شیمایی که فرد مصرف میکند ایجاد نشود .

در خاتمه مجددا اشاره میکنم که استرس حاد به دنبال یک اتفاق بد و ناگوار پیش میاید و علائم و عوارضی دارد که در بالا به آن اشاره شده و تاثیر روی عملکرد فرد باقی میگذارد . بنابرین بهتر است که هر چه زودتر با یک متخصص درمیان گذاشته شود و از درمانهای سودمند بهره مند شد .

همکاران ما نیز میتوانند دراین خصوص همراه و کنار شما باشند . ” هستیم آنجا که کسی نیست .”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا