ویتامین های موثر برای درمان افسردگی

ویتامین های موثر برای درمان افسردگی

 

خیلی از ما ها تجربه افسردگی را داشته ایم ، شاید بتوان گفت که همه ی ما این تجربه را داشتیم . خیلی کارهای جور و اجوری برای اینکه حالمان خوب بشه رو انجام میدیم . شاید از اولین کارهایی که انجام میدیم این باشه که بریم و یک سرچی تو اینترنت بکنیم که چکار کنیم یا چی بخوریم که حالمان خوب بشه ، یا بعبارتی حالمان بهتر بشه . امروز قصد دارم در مورد ویتامین هایی که میتونند حالمان رو وقتی افسرده هستیم استفاده کنیم . البته که باید ذکر کرد که حتی ویتامینها که خیلی از ما ها بدون اینکه به پزشک مراجعه کنیم ، استفاده میکنم . اما باز هم توصیه میشود حتی در مورد مصرف ویتامینها نیز با پزشک خود مشورت نمایید.

تعریف ساده ای برای افسردگی

خب پیشتر هم بارها بیان کردیم که افسردگی یکی از اختلالات خلقی است و البته خیلی هم شایع است . برای اینکه بیشتر در این مورد بدانید پیشنهاد میکنم به مقالاتی که در این خصوص در همین سایت بارگزاری شده مراجعه نمایید و اطلاعاتی را در این خصوص بدست آورید . اما اگر بخواهم در یک جمله درخصوص افسردگی بیان کنم باید بگویم که زمانیکه افراد خلق پایینی دارد و به خیلی از مواردی که قبلا علاقه مند بوده ، دیگر علاقه ای ندارد و غمگین و ناراحت است ، و به دنبال این علائم در خواب و در خوراک و تغذیه دچار اختلالاتی میشود و نظم چرخه ی خواب و خوراکش تغییر میکند و مدام احساس خستگی میکند و تمرکز ش پایین میاد و درخیلی از حوزه های زندگی مثل زندگی شخصی تحصیل ، کار ؛ تحت تاثیر این حالات روحی و روانی فرد قرار میگیرد و بنابرین نیاز است که به این موضوع توجه ویژه ای گردد.

دلایل افسردگی

هنوز دلایلی قطعی برای افسردگی بطور کامل شناخته نشده است اما برخی عوامل عبارتند از :

  • تغییراتی در مواد شیمیایی در مغز و انتقال دهنده های عصبی .
  • تغییرات در هورمونها بسته به شرایطی که فرد دارد از قبیل بارداری ، مشکلاتی در غذذ مثل تیروئید.
  • شرایط سنی ( مانند یائسگی ) و بالا رفتن سن (کهولت سن ) .

سابقه خانوادگی افسردگی

هنگامیکه یک فرد که افسردگی داشته ، اما هنوز درمان نشده است . این موضوع میتواند عوارض بدی برای فرد داشته باشد . میتواند سلامت جسمی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و یا میتواند سبک زندگی فرد را تغییر دهد . مثلا باعث افزایش یا کاهش وزن شود ، یا فرد را به سمت استفاده از الکل یا مواد مخدر سوق دهد ، در روابط خانوادگی فرد آسیب وارد کند و حتی ممکن است افکاری از جنس آسیب رساندن به خود و حتی اقدام به خودکشی را داشته باشد .

چه ویتامینهایی بخوریم زمانی که افسرده نشویم

برای تغییر در این حالاتی که ذکر شد و به بیان دیگر برای درمان افسردگی قاعدتا به روانپزشک و روانشناس مراجعه میکنید و بسته به نوع مراجعه یا دارو میگیرید ، یا با توجه به رویکرد روانشناس شروع به درمان میکنید . در اینجا ما میخواهیم اشاره کنیم که ویتامینهای خاصی نیز وجود دارند که میتوانند برای افسردگی مفید باشند که بعنوان مکمل ها و دمنوش و گیاهان یا ویتامینهای خاصی برای افراد مبتلا به افسردگی مناسب و مفید هستند .

طبق تحقیقات علمی که تا کنون بدست آمده ویتامینهایی که برای بهبودی افسردگی سودمند هستند را میتوانیم به اینصورت بیان کنیم :

ویتامینهای گروه B نقش مهمی در کمک به مغر برای تولید میزان کافی انتقال دهنده های شیمیایی که در خلق و خو موثر هستند ، دارد . اگر فردی ویتامین B بخصوص ویتامین B12 پایینی در بدنش داشته باشد، این فرد احتمال بیشتری دارد که افسردگی را تجربه کند . شاید بهتراست اینطور بیان کنم که جذب ویتامین B12 با افزایش سن پایین میاید ، یعنی ممکن است فرد یک دلیل جسمی داشته باشد برای کمبود ویتامینهای گروه B بویژه B12 و یا حتی به علت افزایش سن ، کمبود این ویتامین را در بدن داشته باشد و در این حالت فرد بیشتر در معرض افسردگی قرار خواهد گرفت . شکایتی که اصولا افرادی که افسرده میشوند ، بیان میکنند : احساس خستگی میباشد. ویتامین های گروه B میتوانند با این احساس خستگی مبارزه کنند و ویتامین B12 خصوصا برای کاهش خستگی شناخته شده است . بعضی غذاها که حاوی ویتامین های B12 هستند ، عبارتند از : غذاهای دریایی مانند ماهی ها از قبیل ماهی سالمون ، قزل آلا ، کیلکا ، گوشت بدون چربی، گوشت بره ، خاویار ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات مانند شیر ، ماست ، پنیر ، غلات مانند نان ها که میتوانید در صبحانه میل کنید ، برنج ، قارچ ، مخمرها . اگر فردی گیاهخوار باشد یا به هر دلیلی ویتامین های B12 موجود در مواد غذایی را دریافت نکرده است میتواند از مکمل های این ویتامین استفاده نماید .

ویتامین B3

ویتامین دیگری که در سلامت مغز نقش دارد ویتامین B3 است . بدن برای متابولیسم خود به این ویتامین نیاز دارد . این ویتامین روی عملکرد سیستم عصبی و محافظت آنتی اکسیدان مفید است . این ویتامین با ناقل عصبی " سرتونین " خیلی مرتب است .در فردی که به افسردگی مبتلا است میزان سرتونین پایین تراز حد معقول است و این کمبود ممکن است در خلق و خوی فرد تاثیر بگذارد . توصیه میشود این ماده مغذی در برنامه روزانه زنان و مردان قرار بگیرد . 

مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند ، عبارتند از : جگر ، سینه مرغ ، ماهی تن ، گوشت بوقلمون ، ماهی سالمون ، گوشت چرخ کرده ، بادام زمینی ، آواکادو ، برنج قهوه ای ، گندم کامل ، قارچ ، نخود سبز ، سیب زمینی ، غذاهای غنی شده مانند نان سفید و ماکارونی میتواند این ویتامین را تامین نماید . همچنان توصیه میشود در صورت عدم دریافت مورد نیاز این ویتامین از مکمکل ها هم میشود استفاده کرد.

ویتامین B9

این ویتامین هم یکی دیگر از ویتامین های مفید برای بدن میباشد . این ویتامین به خانمهای باردار خیلی توصیه میشود و حتی به خانمهایی که برای باردار شدن برنامه خاصی هم ندارند و میخواهند در آینده باردار شوند نیز توصیه میشود و اغلب توصیه میشود که خانمها بعنوان مکمل از این ویتامین استفاده کنند . این ویتامین میتواند در کاهش خطر برخی نقص های مادرزادی مرتبط با مغز کمک کند . همچنین این ویتامین برای تنظیم خلق و خو نیز موثر است ، چراکه به سنتز سرتونین کمک میکند . اسید فولیک یا ویتامین B9 در سبزیجات با برگ سبز ، غلات ، عدس ، لوبیا چشم بلبلی ، لوبیا سفید ، اسفناج پخته ، کاهو ، آواکادو ، زرده تخم مرغ ، موز ، قارچ ، جگر گاو پخته یافت میشود .

ویتامین C

ویتامین دیگری که در بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی میتواند کمک کننده باشد ، ویتامین C میباشد . تحقیقات نشان داده است که ویتامین C ممکن است به کاهش علائم اضطرابی و افسردگی کمک کند . ویتامین C برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماریها ویتامین سودمندی است .ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از غذاها بخصوص در میوه ها و سبزیجات وجود دارد . این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که اثرات مثبتی بر سلامت جسم (مانند پوست و تقویت سیستم ایمنی ) و روان دارد. این ویتامین در فلفل چیلی ، فلفل دلمه ای ، آویشن ، جعفری تازه ، اسفناج ، کلم ، کیوی ، لیمو ، توت فرنگی ، کلم بروکلی، پرتقال ، گل کلم ، کلم قرمز ، رزماری ، برگ شلغم ، گوجه فرنگی ، پیازچه ، گشنیز ، پودر میخک ، زعفران و …. یافت میشود.

افسردگی فصلی

یکی دیگر از انواع افسردگی که در مقاله ای در همین سایت کاملا به آن اشاره کردیم افسردگی فصلی است . این افسردگی در فصولی از سال بخصوص بیشتر در پاییز و زمستان در بعضی افراد بوجود میاید . این افراد علائم افسردگی را در خود نشان میدهند . بیشترین چیزی که بروز میدهند ، احساس غمگینی است . در این افرادی که افسردگی فصلی دارند میزان سرتونین پایین است و این پایین بودن فرضا برای افرادی که در فصل زمستان و پاییز دچار افسردگی میشوند ، امکان دارد که باعث کم شدن در معرض نور خورشید قرار بگیرد . حتی امکان دارد اگر فردی که دارای اختلال دوقطبی باشد در فصول پاییز و زمستان علائمشان عود کند .

در افرادی که افسردگی فصلی دارند میزان ویتامین D پایین باشد . مکمل ویتامین D میتواند خلق و خو را بهبود ببخشد و علائم غمگینی را به تناوب آن کاهش دهد .موادی مانند هیدروکسی تریپتوفان ، تیروزین که باعث میشود مواد شیمایی بنام انکفالین را ایجاد کند که این ماده میتواند در خلق و خو موثر باشد . همچنین وتیامینهای طبیعی دیگر مانند : منیزیم ، اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی های چرب مثل سالمون ، دانه ها ، مغزها و اجیل یافت میشود . تحققات نشان داده است که کمبود اسید های چرب امگا ۳ میتواند مشکلاتی در خواب مانند بی خوابی ، یبوست و یا تنش عضلانی را ایجاد کند. همینطور میتواند اختلالات خلقی و علائم افسردگی را نیز به دنبال داشته باشد . قابل ذکر است که منیزیم در تولید هورمون هایی که احساس خوب در مغز ایجاد میکند ، ماده ی معدنی مهمی است .

خلاصه

افسردگی یک اختلال جدی است و فردی که این علائم را درخود مشاهده میکندو فکر میکند که افسردگی دارد ، بهتراست که هر چه زودتر به روانپزشک و روانشناس مراجعه کند . نکته ای که خوشاینداست این است که افسردگی قابل درمان است . توضیحاتی که ما در مورد ویتامین ها بیان کردیم به این معنا نیست که ویتامین ها جایگزین درمان هستند ، بلکه فرد باید تحت مدوا زیر نظر پزشک و روانپزشک قرار بگیرد و از ویتامین ها میتوان همراه با درمان حرفه ای برای بهبود اثر بخشی استفاده کرد . چرا که میتوان گفت تغذیه در سلامت جسمی ، که در سلامت روانی نیز نقش حیاتی دارد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا