وسواس فکری عملی

وسواس فکری عملی

همه چیز خیلی کثیفه و من باید خیلی بشورم تا تمیز بشه ، دستم را وقتی میشورم باید حداقل یک ربع بشورم تا تمیز بشه ، ازبس دستم رو شستم پوست دستم آسیب دیده ، از بس … اینها فقط گوشه ای از شکایت هایی هست که ما شنیده ایم یا خودمان به آن مبتلا هستیم . به این شکایت وسواس فکری عملی میگویند .  اختلال وسواس فکری عملی یکی از مهمترین انواع وسواس است . این اختلال زندگی عادی فرد را دچار مشکل میکند . اگر میخواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

وسواس فکری عملی

تعریف وسواس فکری عملی

در تعریف وسواس فکری و عملی میتوانیم اینطور بیان کنیم که : اختلالی شایع ، مزمن و طولانی مدت که فرد در آن دچار وسواس فکری و رفتاری میشودو اینکه فرد قادر به کنترل آن نیست و آن رفتار پرتکرار خواهد بود و فرد از آن احساس خوشایندی نخواهد داشت

وسواس فکری و عملی یک رفتار ناخوشایند و استرس زا و اضطراب آور است و فرد از انجام آن رنج زیادی را تحمل میکند چرا که قادر به کنترل آن نیست . از یک طرف احساس میکند که باید انجام دهد و از طرف دیگر از انجام دادن آن عاجز است .این اختلال به دو قسمت تقسیم میشود . قسمت اول وسواس فکری است . یک فکر یا افکار خاصی مدام در ذهن فرد رژه میروند و شاید قسمت اعظمی از ذهن فرد را اشغال میکند و این افکار استرس و اضطراب در فرد ایجاد میکند . قسمت دوم وسواس عملی است که فرد احساس میکند که باید یک یا چند رفتار را باید با آداب و شرایط خاصی چندین بار تکرار کند . این قسمت استرس زدا است وفرد با انجام ان احساس آرامش میکند.

وسواس میتواند در کودکی آغاز شود . ولی از هر زمان که در فرد شروع شود یا عود کند ، چیزی که مهم است این است که وقت زیادی را از فرد میگیرد و به دنبال آن کارآیی و کارکرد فرد پایین میاید .

پیشنهاد می کنم اینجار را کلیک کنید

علائم وسواس فکری عملی

وسواس فکری عملی همانطور که گفتیم در دو بخش فکری و عملی ست ، یعنی ابتدا یک فکر مزاحم به سراغ فرد میاید که او را خیلی اذیت میکند و به دنبال آن رفتارهایی برای رهایی آن فکر مزاحم انجام میدهد که آن هم فرد را خیلی اذیت خواهد کرد. در زیر به تعدادی از این علائم اشاره میکنیم .

      وسواس فکری

  • ترس از آلودگی و کثیفی و گرد و غبار و میکروب
  • ترس از بی نظمی و تقارن و چیدمان مرتب
  • ترس از تصادف و خشونت به خود یا دیگران
  • ترس از سوء رفتارجسمی و جنسی به خود یا دیگران

وسواس عملی

  • شستشوی مکرر دست
  • زیاد حمام رفتن
  • پرهیز از معاشرت نزدیک با دیگران
  • شستشوی طولانی مدت ظروف یا وسایل یا محلهای مختلف منزل
  • چک کردن مدام شیر گاز ، اتو ، برق، قفل در
  • چیدمان خاص و با حساسیت زیاد در منزل و محیط کار
  • بررسی وضعیت بدنی خود جهت یافتن علامت بیماری
  • تکرار فعالیتهای فیزیکی معمول مانند بلند شدن و نشستن روی صندلی برای چندبار مکرر پشت سرهم
  • شمردن مکرر مواردی که باید انجام دهد
  • تکرار اذکار و دعاهای خاص

علل وسواس فکری عملی

وسواس فکری عملی دارای علتهای مختلفی است که رایج ترین آنها عبارتند از :

  • آلودگی : از سطوح ، میکروب ، گرد وغبار ، مایعات و خیسی
  • از دست دادن کنترل : میترسد که نکند یه خودم یا به دیگران آسیب برسانم
  • تصور بروز اتفاق یا سانحه ناگوار: ترس از اینکه او مسئول ایجاد یک واقعه ناگوار باشد.
  • کمال گرایی : تمایل به اینکه دوست دارد همه ی کارها را به بهترین وجه ممکن انجام دهد و ذره ای کوتاهی یا نقصان را نمیپذیرد.
  • افکار جنسی نا خواسته : افکاری با موضوع جنسی با نزدیکان خود را به ذهنش میرسد
  • اعتقادات مذهبی و خرافی : که اگر فلان کار را انجام ندهد مرتکب عقوبت پروردگار میشود.
وسواس فکری عملی

 

دلایل وسواس فکری عملی

دلایلی که میتوان برای وسواس فکری عملی نام برد داشتن زمینه ارثی و ژنتیک است . یعنی ممکن است ژن وسواس را داشته باشند و یا درخانواده این اختلال وجود داشته باشد . ممکن است خانواده ی داشته باشند که خیلی مراقبت میکنند و این زمینه ی بروز اختلال وسواس فکری عملی را بیشتر میکند . دیگر اینکه احتمال دارد فرد به بیماری طولانی مدت مبتلا شده باشد و چون بابت شرایط خاصی که دارد باید از انجام یکسری کارها اجتناب کند ، کم کم این برایش یک قاعده و اصول خواهد شد و ادامه پیدا میکند  .

خصوصیات افراد ی که وسواس فکری عملی دارند

برخی از خصوصیاتی افرادی  که وسواس فکری عملی دارند عبارتند از :

وارسی مکرر :

  برای مثال چراغ ، قفل در ، لوازم برقی ، شیر آلات ، دزدگیر ماشین ، چک کردن کارت بانکی و …. یا بررسی افراطی بدن ، چک کردن گزارش و کارهایی که باید انجام دهد و …. انجام میدهد که مبادا کاری از زیر دستش در رود که منجر به فاجعه نشود

ترس از آلودگی :

شستشوی مکرر دست ، حمام رفتن های زیاد و طولانی ، مسواک زدن بیش از حد ، شستشوی مرکرر دستشویی ، حمام ، آشپزخانه ، ظروف ، زمین و فرش و …پرهیز از حضور در جمع که مبادا آلودگی ومیکروب و بیماری به فرد اصابت کند.

افکار سرزده :

افکاری با موضوع آسیب زدن به خود یا دیگران در فرد بروز میکند . ممکن است بعد از این افکار احساس پشیمانی هم داشته باشد.

تقارن و نظم :

خیلی علاقه مند است که همه چیز مرتب باشد و ذره ای نا منظمی را نمیتوانند هضم کنند . کمد لباس ، کتابخانه ، قفسه های آشپزخانه ، چیندمان وسایل منزل یا محل کار

 

وسواس فکری عملی

 

درمان وسواس فکری عملی

درمانهای موثر برای وسواس فکری عملی میتواند شامل  : دارو درمانی باشد که بواسطه آن از اضطراب و استرس و افسردگی فرد کاسته شود .

رواندرمانی یکی از روشهای موثر برای وسواس فکری عملی است که یکی از موثرترین روشها برای آن درمان شناختی رفتاری است .

نتیجه گیری اینکه اگر با مطالعه موارد فوق ، احساس کردید که ممکن است مبتلا به این اختلال باشید میتوانید با ما در تماس باشید تا بتوانیم به شما کمک کنیم .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا