راههای درمان افسردگی

راههای درمان افسردگی

قبل از اینکه در این خصوص با هم صحبت کنیم، میخواهم خیلی مختصر مجدد در مورد افسردگی مطالبی را مطرح کنم و بعد به سراغ راههای درمان افسردگی برویم افسردگی یک اختلال جدی در خلق فرد، که فرد تاثیرات آن را در تمام بدن از جمله روحیه، افکار و بدن خود احساس میکند. بنابرین مهم است که بدانید افسردگی یک ضعف یا نقص شخصیت نیست. دلایل مختلفی برای بوجود آمدن افسردگی در بدن وجود دارد که همگی در هم تاثیر میگذارند. یکی از آنها عدم تعادل شیمیایی در مغز است که باید تحت درمان قرار گیرد .

علائم افسردگی چیست ؟ 

 

لزوما همه ی افراد، افسردگی را مثل هم تجربه نمیکنند. منظورم این است که لزوما همه مثل هم به ترتیب یک نوع علامت را نشان نمیدهند و ممکن است همه ی علائم افسردگی در همه ی افراد وجود نداشته باشد.

شایع ترین علائم افسردگی عبارتند از: 

 

  • احساس غم و اندوه
  • از دست دادن علاقه
  • تغییر در وضعیت خورد و خوراک و اشتهای فرد
  • تغییر در وزن
  • تغییر در وضعیت خواب ( در شروع خوابیدن ، امتداد خوابیدن ، یا زیاد خوابیدن )
  • کند شدن فعالیت بدنی
  • گفتار یا تفکر آشفته
  • افزایش بیقراری و تحریک پذیری
  • کاهش انرژی
  • احساس خستگی یا کند شدن
  • احساس بی ارزشی
  • احساس گناه
  • عدم تمرکز در تصمیم گیری
  • تکرار افکار خودکشی
  • تمایل به مرگ یا اقدام به خودکشی

توضیح اینکه اگر فردی به مدت حداقل ۲ هفته، حداقل ۵ یا بیشتر این علائم را داشته باشد، ممکن است به افسردگی مبتلا شده باشد که البته تشخیص و تفسیر آن بر عهده روانشناس و روانپزشک میباشد.

راههای درمان افسردگی

افسردگی چگونه تشخیص داده میشود؟ 

 

برای اینکه بتوان درمان خوبی برای یک بیماری داشته باشیم ، ابتدا باید تشخیص درستی از آن داشته باشیم، و البته این موضوع برای یک بیماری مانند افسردگی نیز صدق میکند. افسردگی میتواند همراه با بیماری های جسمانی مانند بیماری های قلبی یا بیماری های مزمن مانند سرطان اتفاق بیافتد. در وضعیتی که بیماری جسمی بهبود پیدا کند، علائم افسردگی هم کاهش پیدا میکند، یا ممکن است افسردگی در اثر مصرف دارو یا مواد خاصی باشد، که طبیعتا با قطع دارو یا آن مواد خاص علائم افسردگی بهبود میبابد.

نکته ی طلایی این است که تشخیص و درمان زودرس برای بهبود بسیار اثر بخش خواهد بود. یک روانشناس بعد از معاینه دقیق بالینی و تشخصیص فرد و تاریخچه پزشکی فرد، بسته به اینکه درچه سطحی از اختلال باشید ، پروتکل درمانی چیده و اجرا میشود

چه عواملی باعث افسردگی می شود  

 

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم بوجود آمدن افسردگی در فرد تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در شکل گیری یا بوجود آمدن افسردگی میتواند چند عامل از عوامل زیر در آن دخیل باشند. چند نمونه ازعوامل عبارتند از:

  • عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز
  • تاثیر عوامل خانوادگی
  • بعلت بعضی بیماریها
  • تاثیر دارو

چگونه افسردگی را درمان کنیم 

 

در این قسمت میخواهیم در مورد درمان افسردگی برای شما صحبت کنیم. پیدا کردن بهترین راه برای درمان افسردگی، برای فردی که افسرده است. میتواند احساس خوبی راب برای فردی که افسرده است را به همراه داشته باشد ، چرا که او ممکن است فکر کند که از این وضعیتی که در آن گرفتار شده است، میتواند خود را رها کند .

فردی که افسردگی را تجربه میکند، ممکن است که همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم این موضوع در عملکرد زندگی فرد تاثیر گذاشته باشد و از وضعیت خود خیلی خسته شده است و به دنبال یک راه نجات برای برون رفت از وضعیت خود هستید. بسته به اینکه شدت و مدت افسردگی در چه حدی است، شیوه های مختلفی را میتوان استفاده کرد. برای افسردگی روشهایی مانند استفاده از دارو تا تغییر شیوه ی زندگی به سبک سالم یا رواندرمانی پیشنهاد میگردد.

همانطوری که هیچ دو نفری دقیقا به یک صورت و با یک علائم عینا افسردگی ندارند، بنابرین یک شیوه و روش واحد هم برای هیچ دو نفری تجویز و استفاده نمیگردد. آن روشی که برای یک نفرسودمند است و کار میکند، ممکن است برای دیگری کار نکند. در هر صورت در این متن تلاش شده تا در حد امکان روشهای درمانی مختلف برای درمان افسردگی را عنوان کند تا هم شما خواننده ی گرامی اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید و هم اینکه در ادامه شیوه های درمان خانگی را نیز برای درمان افسردگی اشاره میکنیم، تا کسانیکه نیاز دارند بتوانند ازاین شیوهای دم دست برای غلبه بر افسردگی کمک بگیرند و دوباره احساس خوشبختی کنند و امیدواری در زندگی را در خود زنده کنند

 نکات مربوط به درمان افسردگی 

 

سعی کنید تا آنجا که ممکن است در مورد افسردگی خود بیاموزید. یعنی ابتدا باید بدانید که آیا افسردگی بعلت وضعیت پزشکی و بیماری جسمی یا داروهایی که مصرف میکنید است یا خیر . چون اگر افسردگی به علت عوامل ذکر شده باشد، باید این شرایط برطرف گردد .

عامل دیگری که در مورد افسردگی خیلی باید مورد توجه قرار بگیرد، شدت افسردگی است. هر چقدر افسردگی شدید تر باشد، درمان آن نیز فشرده تر خواهد بود. ممکن است برای پیدا کردن بهترین شیوه ی درمان و درمانگر مناسب، آزمایش و خطاهایی هم انجام شود . برای مثال پیدا کردن درمانگر مناسب که با روحیات شما سازگار باشد، دلسوز و پشتیبان شما در درمان باشد و این موضوع میتواند در بهبود افسردگی شما موثر باشد. یا روشهایی که به شما پیشنهاد میشود با شرایط شما مناسب باشد، یا تمرینهایی که به شما داده میشود و شما همه ی آنها را به درستی انجام نمیدهید و خیلی مسائل دیگر ممکن است که نمونه هایی از این آزمایش و خطا ها یی باشد که شما با آن مواجه بودید.

برای پیدا کردن یک درمانگر خوب شما میتوانید از دوستان و آشنایانی که میشناسید، راهنمایی بگیرید یا از پزشکتان بخواهید که یک درمانگر خوب به شما معرفی کنند، یا از سایت های معتبر اطلاعات بگیرید و یکی از راههایی که میتواند برای شما ملاک دقیقی باشد این است که درمانگر از سازمان مربوطه دارای جواز کار باشد.

روشهای درمانی برای افسردگی: 

  • دارو درمانی

دارو درمانی یکی از روشهایی موثر برای درمان افسردگی است. اما این به این معنی نیست که موثرترین روش هم است. افسردگی تنها به علت تغییر مواد شیمیایی مغز نیست. دارو ها فقط به تسکین برخی از علائم فسردگی شدید و متوسط کمک میکند ولی مشکل اساسی را درمان نمیکند و معمولا یک راه حل طولانی مدت محسوب نمیشود. داروهای ضد افسردگی همچنین ممکن است که عوارض جانبی داشته باشند، که خود این موضوع میتواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

بنابرین به تنهایی از دارو برای درمان افسردگی استفاده نکنید. اگر چه که دارو میتواند علائم افسردگی را تسکین دهد، اما معمولا برای استفاده برای مدت طولانی روش مناسبی نیست. بعبارتی نیاز به درمانهای مکمل از جمله ورزش و رواندرمانی میتواند به اندازه دارو برای فرد افسرده اثر بخش باشد. اگر تصمیم دارید که دارو را امتحان کنید، در خاطرتان باشدکه اثر بخشی دارو همزمان با تغییر سبک زندگی سالم بهتر خواهد بود .بنابرین سعی کنید که همه ی حقایق را در مورد داروهایی که مصرف میکنید را بدست آورید. همچنین توصیه میشود زمانیکه تصمیم گرفتید یا باید دارو مصرف کنید سایر روشهای درمان را نیز در نظر بگیرید .

  • TMS

TMS یکی دیگر از راههای درمان برای افسردگی است که اگر فردی در برابر درمان دارویی یا شیوه های دیگر درمان مقاومت داشت و بعبارتی جواب نداد، میتوان از درمان TMS بعنوان یک گزینه درمانی استفاده کنید. در این روش درمان با تحریک مغناطیسیک درمان غیر تهاجمی است که با پالسهای مکرر انرژی مغناطیسی را در مناطق مغزی که در خلق و خود تاثیر می گذارند، را هدایت میکنند. این پالس های مکرر بدوند درد از طریق جمجمه عبور میکنند و سلولهای مغزی را تحریک می کنند که می تواند ارتباط بین قسمتهای مختلف مغر را بهبود ببخشد و علائم افسردگی را بهبود میبخشد .لازم به ذکراست که درست است که روش TMS برای بهبود افسردگی مقاوم در برابر درمان موثر است، اما به معنای درمان قطعی نیست و علائم بازگشت نخواهد داشت. اما به فرد کمک میکند که بتواند با انرژی بهتری در جلسات درمانی شرکت کند و یا از شیوه های دیگر درمان استفاده نماید .

  • الکترو شوک

روش دیگری که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار میگرید الکترو شوک است. این روش هم یک روش غیر تهاجمی است که برای افرادی که به درمان مقاوم هستند ، موثر واقع میشود. در این روش هم بوسیله ترودهایی که به نقاط مختلف مغز وصل میشود، پالس های الکتریکی خفیفی به مغر میرسد. این باعث تشنج مختصر و فعالیت سلولهای مغزی میشود. این روش به تسکین کوتاه مدت از افسردگی می شود. تحقیقات نشان میدهد که الکتروشوک ممکن است در درمان افسردگی در کوتاه مدت موثرتر از TMS باشد. با این حال به نظر میرسد الکترو شوک با عوارضی مانند اختلال در حافظه، سردرد همراه است .

  • شبکه ی حمایت اجتماعی

هر چقدر شبکه های اجتماعی حمایت کننده بیشتر باشد فرد در وضعیت بهتری قرار خواهدداشت. بهتراست که ارتباطات اجتماعی خود را پرورش دهید چون این باعث محافظت در برابر افسردگی میشود.

گاهی اوقات فرداحساس تنهایی شدید میکند و بنابرین یک راهکار خیلی سودمند این است که با اعضای خانواده یا دوستان قابل اعتماد خود صحبت کنید. از این موضوع هم آگاه باشیدکه درخواست کمک نشانه ضعف نیست . شاید همکلام شدن یا چهره به چهره صحبت کردن با دیگران میتواند کمک خیلی سودمندی برای فردی که افسرده است باشد .

  • درمان نیاز به تعهد و زمان دارد

برای همه نوع انواع افسردگی نیاز به زمان است. اگر شدت آن کمتر باشد یا بسته به روحیات خود فرد ممکن است که زمان کمتری را به خود اختصاص دهد یا بیشتر. اما نکته ای که خیلی مهم است این است که فرد برای انجام کارهایی که به درمانش کمک میکند باید تعهد داشته باشدو صبور باشد، تا به نتیجه مثبت برسد .

  • تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی ابزاری ساده، اما قدرتمند است. اینکار باعث سرعت بخشیدن به درمان افسردگی میشود و حتی میتواند از بازگشت آن جلوگیری کند.

  • تغذیه

تغذیه خوب و درست و خوب غذاخوردن هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی سودمند است. خوردن وعده های غذایی کوچک و متعادل در طول روز به فرد کمک میکند تا سطح انرژی خود را بالا ببرد و نواسانات خلق خود را به حداقل برساند .

  • خواب

خواب تاثیر بسیار زیادی بر خلق خو دارد . وقتی که فرد به اندازه کافی خوابیده باشد، علائم افسردگی او افسردگی او بهتر خواهد شد. کم خوابی باعث تحریک پذیری فرد و احساس خستگی و ناراحتی در فرد میشود . حتما سعی کنید که خواب شب را به اندازه کافی داشته باشید. سعی کنید که میزان خواب خود را بین ۷تا ۹ ساعت خواب شبانه قرار دهید .

  • مدیریت استرس و کاهش استرس

برای اینکه استرس خود را مدیریت کنید و میزان آن را کاهش دهید، لازم است در زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید. استرس، افسردگی را تشدید میکند و حتی ممکن است که آنرا طولانی تر کند و اگر فردی افسردگی نداشته باشد، او را در معرض افسردگی قرار دهد .

  • رد علت پزشکی

اگر فردی فکر میکند که افسردگی دارد، بررسی کند که آیا دلیل پزشکی یا بیماری خاصی اگر داشته باشد، در نتیجه باید آن علت برطرف گردد. چراکه وقتی که فردی به یک بیماری جسمانی مبتلا باشد و البته اگر آن بیماری مزمن باشد، احتمال خلق افسرده در فرد خیلی بیشتر خواهدبود. و البته اگر که شرایط جسمانی بهبود یابد، خلق افسرده فرد قاعدتا بهتر خواهد شد. فرضا ممکن است فرد مشکلات تیروئید داشته باشد یا بیماری های دیگری از این دست که خود این بمیاریها باعث ایجاد افسردگی در فرد میشود .

  • رواندرمانی

اگر که علت پزشکی برای بودجود آمدن افسردگی وجود نداشته باشد، گفتگو درمانی میتواند درمان موثری برای افسردگی باشد. در رواندرمانی فرد آموزش میبیند و مهارت میاموزد و بینش پیدا میکند تا احساس بهتری داشته باشد و با خود آموزی که پیدا میکند به جلوگیری از بازگشت افسردگی در خود کمک میکند.

 روشهای مختلفی از رواندرمانی استفاده میشودکه شیوه های رایج : درمان شناختی – رفتاری ، درمان بین فردی و رواندرمانی میباشد . بسته به تجربه درمانگر حتی میتوان از روشهای ترکیبی نیز استفاده کرد .

  • درمان فردی یا گروهی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که برای افسردگی درمان گروهی موثر است یا درمان انفرادی ؟ وقتی که کلمه درمان به گوش شما میخورد ، بطور اتوماتیک ذهن فرد به سمت درمان فردی با یک درمانگر می رود . اما واقعیت این است که درمان گروهی میتواند برای درمان افسردگی سودمند باشد. 

طول درمان برای جلسات انفرادی و گروهی هر دو به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت است . مطلبی که هست این است که هر کدام از این دو روش فواید خود را دارد . در درمان فردی کسی که برای مشاوره میرود با درمانگر خودیک رابطه درمانی برقرار میکند و بعبارتی یک رابطه ی قوی بین او و درمانگر برقرار میشود و با او احساس راحتی بیشتری میکند و مسائل خود را با او به اشتراک میگذارد و تمام توجه درمانگر معطوف به آن فردی است که با او در اتاق درمان قرار میگیرد . اما در درمان گروهی یا گروه درمانی ، مهارت گوش دادن به دیگر افرادی که در گروه هستند وجوددارد . کسانی که مشکلاتی شبیه به شما را دارند و میتوانند تجربیات شما را تاییدکنند و با اینکار به ایجاد عزت نفس همدیگر کمک میکنند . نکاتی را ازهم یاد میگیرند و الهام و ایده های خوبی از هم دریافت میکنند و همینکار به نوعی یکی از راههای درمان افسردگی به حساب میاید و ان افزایش فعالیت ها و شبکه های اجتماعی است که برای درمان افسردگی سودمند است .

  • درمان های جایگزین و مکمل

این درمان های مکمل میتواند شامل ویتامین ها و مکمل های گیاهی و طب سوزنی و تکنیک های آرامش بخشی مانند مراقبه های ذهن آگاهی ، یوگا ، … باشد . اگر علائم افسردگی به علت کمبود تغذیه باشد، مکمل ها میتواند مفید باشد. تکنیک های آرامش بخشی بعنوان یک روش برای کاهش استرس و افزایش احساس شادی و بهزیستی میتواند موثر باشد. روشهایی مانند تنفس عمیق، آرامش عضلانی، مراقبه و یوگا میتواند موثر باشد.

روش دیگری که میتواند مفید باشد استفاده از طب سوزنی است . در طب سوزنی با استفاده از سوزن های ریز در نقاط خاص در بدن برای اهداف درمانی ، میتواند برای درمان افسردگی هم مورد بررسی و استفاده قرارگیرد.

روشهای درمان طبیعی برای افسردگی

 

همانطور که در بالا ذکر شد افسردگی میتواند باعث احساس درماندگی در فرد باشد. در بالا روشهایی را برای درمان ذکر کردیم که فرد افسرده باید به درمانگر یعنی روانشناس یا روانپزشک مراجعه نماید تا بتواند از خدمات درمانی استفاده نماید. لیکن کارهای زیادی وجود دارد که هر فردی به تنهایی، انها را انجام دهد تا بتواند تغییراتی در سبک زندگی و رفتار و تفکر و فعالیت های بدنی خود ایجاد نماید، که شاید بعنوان درمان های طبیعی برای افسردگی از آن استفاده کرد. این روشها میتواند به فرد احساس بهتری بدهد، بنابرین پیشنهاد میکنم که از همین الان شروع کنید .

اگر افسرده هستید به روال و برنامه نیاز دارید، بنابرین سعی کنیدکه یک برنامه روزانه ملایم برای خود تهیه و تنظیم کنید. این کار میتواند به شما در بازگشت به روند عادی زندگی کمک کند.

  1. تعیین هدف :

وقتی که افسرده هستید ممکن است که فکر کنید نمی توانید کاری را انجام دهید و همین امر باعث میشود که احساس بدتری پیدا کنید. از اهداف روزانه کوچک شروع کنید و هدف خود را نوعی مشخص کنید که می توانید از عهده ی آن بربیایید. چراکه وقتی که احساس بهتری میکنید، این خود انگیزه ای میشود تا به مرور اهداف چالش برانگیز تری انتخاب کنید .

  1. ورزش کردن:

 وقتی ورزش میکنید، ماده ای بنام آندروفین در بدن آزاد میشود. ورزش مرتب مغز را ترغیب میکند تا خود را به روشهای مثبت برگرداند. سعی نکیندکه ورزشهای سنگین در شروع داشته باشید. ورزشهایی سبک مانند چند بار قدم زدن در هفته میتواند موثر باشد.

  1. سالم غذا بخوردید :

 واقعیت این است که هیچ رژیم جادویی برای برطرف کردن افسردگی وجود ندارد. اما خیلی سودمند است که در مورد غذاخوردن دقت بیشتری داشته باشید. از پرخوری پرهیز شود، از خوردن غذاهای چرب پرهیز شود . غذاهایی با اسید چرب امگا ۳ مانند انواع ماهی ها، اسید فولیک در غذاهایی مانند اسفناج و آواکادو به کاهش افسردگی کمک میکند.

  1. به اندازه کافی بخوابید :

 افراد افسرده خواب خوبی ندارند . درست است که ساعتها در رختخواب میمانند اما منظور ما از خواب خواب مفید شبانه است. کم خوابی های شبانه افسردگی را بدتر میکند. برای اینکار میتوان که تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. مثلا سعی کنید که در طول روز چرت نزنید، تمام حواس پرتی ها را از اتاق خواب خود خارج کنید، هنگامی که میخواهید بخوابید به گوشی موبایل و تلویزیون نگاه نکنید، سعی کنید که برنامه ی خواب منظمی برای خود ترتیب دهید یعنی سر ساعت مقرر بخوابید و سر ساعت مقرر هم از خواب بیدار شوید.

  1. مسئولیت بر عهده بگیرید :

 زمانی که فردی افسرده است ممکن است خود را از زندگی عقب بکشد و از انجام مسئولیتهای خود در خانه و محل کار خودداری کند. داشتن مسئولیتهای روزانه میتواند به فرد در حفظ سبک زندگی کمک کند و برای مقابله با افسردگی هم سودمند خواهد بود.

  1. سعی کنید که افکار منفی را به چالش بکشید :

وقتی که فرد درگیر افسردگی میشود، فقط به بدترین نتیجه ها فکر میکند. فرد افسرده باید سعی کندکه از منطق به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی استفاده کند سعی کنید که برای ان موضوعی منفی که در ذهن دارید، دنبال شواهدی بگردید که آیا دلیل منطقی برای قبول آن دارید؟

ممکن است که این تمرین طول بکشد، اما کم کم یاد میگیریدکه وقتی فکر منفی به سراغ شما آمد آن را به چالش بکشید. (البته لازم به ذکر است که برای کار بهتر است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا شیوه ی درست این تمرین را یاد بگیرید)

  1. از مکمل های غذایی استفاده کنید:

 البته توصیه میشود برای استفاده از مکمل ها از مشاوره یک پزشک استفاده نمایید.

  1. سعی کنید که لذت ببرید .

زمانیکه افسرده هستید، برای چیزهایی که لذت میبرید ،وقت بگذارید باید تلاش کنید. به برنامه هایی که قبلا از انجام آن لذت می بردید فکر کنید و بعد از اینکه آنها را لیست کردید، سعی کنید از آسان ترین آنها شروع کنید. با یک دوست صحبت کنید، یک فیلم ببینید . بعبارتی سعی کنید که با کارهای ساده شروع کنید .

  1. یک کار جدید انجام دهید:

 به یک موزه بروید، یک کتاب جدید را که تا بحال نخوانده اید را انتخاب کنید و شروع به خواندن آن کنید، میتوانید این کتاب خواندن را در یک محیط متفاوت که تا بحال انجام نداده اید، شروع کنید . علت این کار میتوانداین باشدکه تلاش برای شروع یک کار جدید باعث میشود سطح دوپامین مغر بالا برود و در فرد ایجاد لذت و شادمانی ایجاد کند.

  1. از مصرف الکل و مواد اعتیاد آور خودداری کنید :

سعی کنید زمانیکه با افسردگی دست و پنجه نرم میکنید، چیزهای سرگرم کننده که برای شما لذت بخش و سلامت است را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

اهداف درمان افسردگی  

 

قاعدتا وقتی که فردی دچار افسردگی باشد زندگی عادی و عملکرد او تحت تاثیر آن قرار میگیرد. بنابرین مشکلاتی برای فرد ایجاد میشود . بنابرین برای برطرف کردن این مشکلات و برگشت فرد به زندگی عادی باید که افسردگی درمان شود. و میتوان گفت که با درمان افسردگی مشکلاتی که برای فرد بوجود آمده است، به مرور بر طرف میشود و فرد احساس بهتری نسبت به خود و زندگی دارد .همچنین بهبودی فرد برای اطرافیان او نیز سودمند خواهد بود .

سخن پایانی  

      

توصیه میشود که اگر چنانچه علائمی در خود مشاهد کردید حتما شروع به مطالعه کنید و ببیند که این علائم شما میتواندافسردگی باشد یا خیر و مرحله بعد اگر این تغییرات به تازگی اتفاق افتاده و هنوز جدی نشده است، میتوانید با درمان های خانگی افسردگی شروع به بهتر شدن حالتان بنمایید و اگر که مدتی است که این تغییر خلق را تجربه میکنید، یا این تغییر خلق به علت بیرونی خاصی برای شما ایجاد شده یا خودتان به تنهایی از پس آن برنمیآیید. توصیه میشودکه حتما با یک روانشناس در تماس باشید، تا با کمک روانشناس بتوانید به زندگی عادی خود بازگردید. چنانچه تمایل داشته باشید ، میتوانید روی کارشناسان روان خوب حساب باز کنید و با ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «راههای درمان افسردگی»

  1. سلام موضوع شما نیاز به بررسی دارد لطفا برای هماهنگی مشاوره به شماره ۰۹۰۵۴۷۷۰۳۷۷ هماهنگی بفرمایید. ضمنا مشاوره رایگان نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا