اضطراب فراگیر یا GAD

 اضطراب فراگیر یا GAD

متاسفانه من یک جوری ام که از همه چیز نگران میشم . یکی از اعضای خانواده میره بیرون ، من نگران میشم . خودم میخوام برم بیرون نگران میشم ، میخوام به یک کاری دست بزنم نگران میشم ، میخوام با دوستانم یا با خانواده بریم بیرون رستوران غذا بخوریم ، نگران میشم ، تلویزیون رو روشن میکنم یک خبری رو از تلویزیون میشنوم ، نگران میشم ، میرم تو اینترنت یک چرخی میزنم و خبرا رو میخونم ، نگران میشم ، مهمان برام میخواد بیاد ، نگران میشم ، وقتی اعلام میکنند که فلان ویروس آمده بازم نگران میشم ، خلاصه اینکه همش نگران میشم . واقعا دست خودم نیست . البته بگم نگرانی من بیخود هم نیست ، بنظر من یک فرد عاقل باید نگران باشه ، چون میتونه جلوی خیلی اتفاقات رو بگیره . اما راستش رو بخواهید بقیه میگن انقدر خوب نیست و خلاصه اینکه بهم پیشنهاد میکنندکه برم و مشاوره بگیرم و درمان بشم .  این قسمتی از شکایت کسانی هستندکه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر هستند . ما دراین مقاله میخواهیم در مورد اضطراب فراگیر با شما صحبت کنیم .

اختلال اضطراب فراگیر در دهه ی گذشته بخاطر توجه بیشتر به موضوع نگرانی و پیشرفت علم روانشناسی در خصوص پرداختن به این موضوع ، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است . اختلال اضطراب فراگیر بعنوان یک اختلال مزمن ، اغلب چندین سال قبل از افسردگی خود را نشان میدهد و بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال مشکلات خود را عادی و طبیعی قلمداد میکنند و اغلب خود را افرادی نگران توصیف میکنند . این افراد بطور همزمان در مورد وضعیت خود دیدی دو گانه دارند . یعنی از یکطرف معتقدند که نگرانی به آنها کمک کرده که جلوی خطر رو بگیرند و از طرفی دیگر معتقدندکه نگرانی دست و پای انها رابسته و برایشان مشکل ایجاد کرده است و در نتیجه نیاز پیدا میکنند که این نگرانی متوقف شود .

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

اختلال اضطراب فراگیر یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که یک اضطراب خیلی زیاد و نامتناسب با موقعیت است و البته اینکه این اضطراب را به موقعیتهای دیگر هم تعمیم میدهد و این باعث میشود که در زندگی روز مره با مشکل روبرو بشود . بعبارتی میتوان به اینصورت بیان کرد که در اختلال اضطراب فراگیر ترس و نگرانی شدید و اغراق شده در برابر حوادث و اتفاقاتی که فرد با آن مواجه میشود بروز میکند .و اینکه برای این اضطراب هیچ دلیل منطقی وجود ندارد . در واقع این افراد نگرانی را از حوزه هایی که لازم است نگرانی داشته باشند تا حوزه هایی که نیازی به نگرانی در آن نیست گسترش میدهند . این افراد فقط نگران میشوند و در حقیقت فکر نمیکنند که برای این نگرانی چه راهکارهایی را میتوان انجام داد و این نگرانی به مرور فرد را خسته میکند و در ادامه فرد را اذیت میکند و تمرکزش را پایین میاورد . و در نتیجه این مسائل باعث میشود که زندگی عادی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد و زندگی فرد مختل شود .

تقریبا همه ی افراد دچار اضطراب میشوند اما در این افراد بیش از حد مضطرب میشوند .

پیشنهاد می کنم برای اینکه در این خصوص بیشتر بدانید اینجا را کلیک کنید

شیوع اضطراب فراگیر

 اضطراب فراگیر خیلی شایع است و در همه ی افراد حدود ۳ تا ۸ درصد جمعیت را در بر میگیرد . و البته خانمها ۲ برابر آقایان به این اضطراب دچار میشوند .

این اختلال اواخر جوانی و اواخر بزرگسالی خود را نشان میدهد . نکته مهم این استکه ممکن است اضطراب فراگیر با اختلالات دیگر اشتباه گرفته شود . اختلالاتی که میتواند با اضطراب فراگیر اشتباه شود عبارتند از : آگورا فوبیا ، وسواس ، استرس بعد از سانحه ، افسردگی  .

 علائم اختلال اضطراب فراگیرچیست ؟

برای شناسایی علائم اختلال اضطراب فراگیر نیاز است که به روانشناس مراجعه گردد . لیکن برای آشنایی بیشتری به علائم آن اشاره مینماییم .

نکته ی مهم در اضطراب فراگیر اضطراب مفرط در بیشتر روزها و در ۶ ماه گذشته که حداقل که عملکرد فرد را مختل کرده است . و اینکه اضطراب و نگرانی موارد زیر را داشته باشند .

  • بیقراری و نگرانی بیش از حد
  • احساس خستگی شدید
  • تحریک پذیری بالا
  • تمرکز ضعیف
  • تنش و تنیدگی عضلانی
  • بیخوابی یا اختلال در خواب ( در خوابیدن یا بیدار شدن از خواب )
  • ایجاد مشکلات گوارشی
  • کاهش قابل توجه عملکرد

افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با نشانه هایی مثل نگرانی شدید و مزمن همراه با علائم جسمانی توصیف میشود . کنترل نگرانی برای فرد دشوار است و در ننتیجه فرد احساس خستگی ، بیقراری و تحریک پذیری بالا که باعث میشود زود کنترل از دست فرد خارج شود و تنش عضلانی و بیخوابی را تجربه میکند . نگرانی در مورد مسائل مختلف این اضطراب را از دیگر اضطرابها جدا میکند .

اختلال اضطراب فراگیر

عوامل موثر ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر

یافته های علمی در مورد عوامل موثر ابتلاء به اختلال اضطراب فراگیر عبارتنداز :

عوامل ژنتیکی : تحقیقات نشان میدهد که سهم عوامل ژنتیکی حدود ۳۰ درصد است .

عوامل محیطی : بررسی ها نشان داده که اگر عوامل محیطی مانند مرگ ناگهانی یا از دست دادن افراد نزدیک ، آزار و اذیت جنسی ، دزدی و … را تجربه کرده باشد ، امکان ابتلا به این اختلال را میتوان انتظار داشت .

عوامل شیمیایی مغز : بعضی از انتقال دهنده های عصبی دچار گژکاری میشوند.

درمان اختلال اضطراب فراگیر

 برای درمان اضطراب فراگیر میتوان از روشهای زیر بهره برد

یکی از اولین راهکارهای برای درمان اضطراب فراگیر دارو درمانی است . علت دارو درمانی کاهش اضطراب فرد است که با مراجعه به روانپزشک میتوان از داروهایی استفاده کرد که اضطراب فرد کمتر شود و همانطور که گفتیم از انجائیکه فرد در همه ی حوزه ها اضطراب را تجربه میکند ، بنابرین دچار خستگی و علائم جسمانی دیگر میشود و اگر این علائم اضطرابی کاهش پیدا کند در نتیجه برای فرد کمک کننده میباشد .

یکی دیگر از روشهای موثر برای اضطراب فراگیر رواندرمانی است که میتوان از درمان شناختی رفتاری بعنوان یکی از روشهای موثر برای درمان این اختلال نام برد . که در جلسات رواندرمانی با مراجع گفتگو میشود و با استفاده از تکنیک های مختلف به فرد کمک میشود تا افکاری که باعث ایجاد نگرانی میشود و رفتارهایی که این نگرانی ها را تشدید میکند را بررسی و رفع نماید.

نتیجه گیری

 اینکه اضطراب فراگیر یکی از اضطرابهای شایع است و از انجائیکه در تفریبا در حوزه هایی که نگرانی ندارد ، انها نگران میشوندو خیلی از ساعات روز و تقریبا در ۶ ماه با آن دست و پنجه نرم میکنند بنابرین خیلی زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار میدهد و نیاز است اگر این علائم را در خود مشاهده کردید زودتر برای درمان اقدام نمایید.

همکاران ما میتوانند در این خصوص همراه شما باشند و شما را در گذر از این مراحل یاری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا