افسردگی اساسی

افسردگی اساسی

 اختلالات افسردگی دلایل مختلفی دارند و جزو اختلالاتی به حساب می آیند که روی خلق و خوی افراد تاثیر میگذارند . یکی از شایعترین نوع این اختلالات اختلال افسردگی اساسی است ،که متاسفانه تعداد افراد مبتلا به آن روز به روز در حال افزایش است افسردگی نتایج بدی را در روی فرد و روی جامعه  می گذارد. همه ما اصطلاح افسرده را شنیده ایم و فرد افسرده را هم دیده ایم . رفتارهای فرد افسرده غیر عادی جلوه می کند و متاسفانه افسردگی می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی دیگر باشد.

البته اصولاً افرادی که افسردگی دارند با این اصطلاح بیگانه نیستند .  اما اینکه به چه نوع از افسردگی دچار باشند نیاز است که اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند،  تا آگاهی آنها بالاتر برود به اختصار در مورد افسردگی اساسی مطالبی را عنوان می‌کنیم  تا اگر افراد با این اختلالات آشنا بشوند می‌توانند برای درمان آمادگی بیشتری داشته باشند و زودتر اقدام نمایند.

 

 

افسردگی اساسی چیست ؟

اختلال افسردگی اساسی متاسفانه درصد بالایی از افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند دارای افسردگی می باشند و در بین آنها افسردگی اساسی شیوع بیشتری دارد . برای اینکه بهتر به این اختلال آشنا باشیم سعی می‌کنیم به اختصار و روان در این مورد توضیح بدهیم .

اگر فردی به مدت دو هفته حداقل ۵ علامت از علائم زیر را داشته باشند . که حتماً یکی از آن ۵ علامت خلق پایین یا بی لذتی باشند . شدت علائم به حدی باشد که عملکرد فرد را مختل کند  . می‌توان گفت که آن فرد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی است .

علائم افسردگی اساسی چیست ؟

علائم عبارتند از :

خلق پایین ؛ بی علاقگی و بی لذتی ؛ کم یا زیاد شدن وزن ( حداقل یک ماه ۵ درصد تغییر نماید) ؛ کم یا زیاد شدن خواب ؛ کمبود انرژی (که شکایت اصلی افراد افسرده کمبود انرژی می باشد انگار که توان انجام هیچ کاری را ندارند)؛ پایین آمدن عزت نفس و احساس گناه ؛ مشکل در عدم تمرکز و تصمیم گیری ؛ علائم روانی حرکتی که اکثراً کندی روانی و حرکتی دارند و خیلی کم برانگیختگی روانی و حرکتی دارند  ؛ تفکر دائمی به مرگ یا خودکشی بدون اقدام به خودکشی یا اقدام به خودکشی.

همانطور که گفتیم در بین این علائم وجود یکی از دو نشانه خلق افسرده یا کاهش علاقه برای تشخیص گذاری برای افسردگی اساسی لازم است فرد افسرده تمرکزپایینی دارد  ،حوصله هیچ کاری را ندارد و به کارهایی که قبلا علاقه و یا لذت داشته و در انجام آن توانایی داشته دیگر علاقه‌ای ندارد و حتی کارهای معمولی زندگی خود را انجام نمی دهد .  اغلب افرادی که مبتلا به افسردگی اساسی هستند احتمال مصرف مواد مخدر یا الکل را نیز دارند و همانطور که گفتیم این باعث افسردگی می‌تواند زمینه‌ساز بیماری های دیگر نیز باشد.

افسردگی اساسی به زبان ساده

   افسردگی اساسی را اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم میتوانیم به این صورت بگوییم که تصور کنید که فردی برای دو هفته رفتارهایش تغییر داشته. شاید یک فردی برای چند روز مثلاً ۲الی۳ روز احساس ناراحتی و ناراحتی روانی داشته باشد اما این تغییر احساس نمی تواند دلیل بر افسردگی باشد.  بلکه برای اینکه ما به فردی بگوییم که افسردگی اساسی دارد باید حداقل دو هفته این تغییرات در او نشان داده شود.  این فرد مذکور در تصمیم گیری های دچار مشکل می شود و دچار استرس می شود . تفاوت‌هایی در وضع خوابش ایجاد می شود مثلاً ساعت ها در رختخواب خود باقی می ماند و از جایش بلند نمی‌شود ، یا خیلی کم افرادی هستند که کم خواب می‌شوند اما چه کم خواب باشند که خوابشون زیاد باشند ، خیلی تحرک ندارند . زندگی برای افرادی که مبتلا به افسردگی هستند سخت و غیرقابل تحمل می شود .

فرد افسرده تصور می کند که دیگر به زندگی عادی خود بر نمی گردد و کارهای انجام دهد اما موفق نمی شود این افراد احساس بی ارزشی می کنند و وقتی که نمی توانند کارهای خودشان را که قبلاً راحت انجام می دادند را انجام دهند ، احساس گناه بهشون دست میده . تمرکز روی کارهایشان ندارند و همانطور که گفتیم به کارهایی که قبلاً علاقه داشتند هیچ علاقه ای نشان میدهند و انرژی شان پایین می آید و توان انجام کارهای شخصی خود را ندارند و خیلی هم به موضوعات منفی فکر می کنند.

علل ایجاد افسردگی اساسی چیست؟

عوامل زیادی در ایجاد افسردگی اساسی  موثر هستند که بسته شدت و مدت ممکن است چند عامل را با هم داشته باشد مثلاً :

عامل ژنتیک :ژنتیک به این معنی نیست که اگر فردی در خانواده افسردگی داشته باشد او نیز افسردگی پیدا می کند چون این عامل به تنهایی نمی تواند دلیلی برای افسردگی باشد بلکه یکی از عوامل تشدید کننده افسردگی می تواند قرار بگیرد.

 دلیل دیگر ساختار مغز است که این هم می تواند به علت تغییرات مواد شیمیایی که در مغز افراد وجود دارد فرد شرایط ابتلا به افسردگی اساسی را داشته باشد .

دیگر از دلایل می‌تواند ضربه های روحی باشد این ضربه بسته به توان فرد که سنگین یا سبک تر شوند می توانند در فرد ایجاد افسردگی خود را نشان دهد .

 عامل دیگر می تواند بیماری ها یا ناهنجاری های جسمی باشد که عوامل زمینه ساز را برای افسردگی بالا میبرد.

افسردگی

درمان افسردگی اساسی

برای درمان افسردگی اساسی چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم . موردی که جای خوشحالی دارد این است که امروزه برای بسیاری از بیماری های جسمی و روحی می توان راههای مناسبی را برای درمان پیشنهاد داد نکته مهم این است که در اولین قدم هم اینکه متوجه می شویم تغییراتی در خلق و رفتار من ایجاد شده است سریعتر یک دکتر یا روانشناس مراجعه نماییم و موضوع را با آنها در میان بگذاریم بسته به شدت بیماری نوع علائم و موارد دیگر می توان اقداماتی انجام داد .

دارودرمانی:

از اولین اقدامات برای درمان افسردگی اساسی دارو درمانی می باشد برای این کار حتماً باید به روانپزشک مراجعه شود تا ایشان بتوانند داروهای مناسب را تجویز نمایند توصیه می‌کردند به هیچ وجه از افراد غیر متخصص یا از دوستان راهنمایی در این زمینه گرفته نشود و فقط به روانپزشک مراجعه شود برای دریافت دارو .

تحریک مغناطیسی:

روش دیگری که برای درمان افسردگی اساسی مورد استفاده قرار می گیرد با تحریک مغناطیسی قسمتهایی از مغز مواد شیمیایی که در مغز وجود دارند را تغییراتی در آن ایجاد می کند تا فرد بتواند به حالت طبیعی برگردد.

الکترو شوک:

اما روش دیگر الکتروشوک است که به عبارتی به آن تشنج درمانی هم می گویند که این روش هم توسط روانپزشک انجام خواهد شد .

روان درمانی :

 روش دیگری که برای درمان افسردگی اساسی خیلی شایع میباشد برای درمان و البته در کنار کارهایی که توسط روانپزشک انجام میگردد روش روان درمانی است که همانطور که گفتیم یکی از علت های افسردگی تغییر در تفکر فرد هست و روانشناس یا روانشناس بالینی با تغییراتی که روی تفکر و شناخت فرد به وجود می آورند می توانند احساس او و در نهایت رفتار فرد مبتلا را تغییر بدهند و همانطور که ذکر شد این روش بسته به اینکه فرد در چه حدی از افسردگی باشد می تواند همراه با روش هایی که توسط روانپزشک استفاده می شود استفاده گردد یا بدون روشهای دارودرمانی بسته به اینکه شدت خود بیمار می تواند به تنهایی نیز استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا